onsdag 6 mars 2013

Tisdag 5 mars 2013

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning och stretch
Idag var det väldigt få med på träningen. Det är många som är sjuka med influensan så det är bra att dem varken tränar eller är i närheten av oss som lyckats hålla sig friska. Under träningen körde vi ganska mycket bas spel och jobbade mycket på att alla skulle få igång tajmingen igen ordentligt efter lovet. För mig var det här precis vad jag behövde med tanke på att jag inte spelat under lovet. Vi körde allt från raka till cross och även övningar med att bara slå slagen i basrutan för att spela med längd. På slutet servade vi lite och avslutade med några super tiebreak.
Reflektion: jag är ganska nöjd med min insats av dagens träning för jag kände verkligen hur jag kom in i spelet efter en veckas frånvaro. Det var skönt att röra på sig igen genom annat än skidåkningen för andra muskler blev aktiverade. Speciellt är jag nöjd med min forhand som jag riktigt hittade känslan i. Hade rätt topspinn och längden var bra men inte för nära baslinjen utan bra marginal. På slutet så hade jag ”som vanligt” ont i mina vader så därav tänkte jag knappt alls på hur resultatet blev i poängspelet som var det sista vi gjorde under träningen. 

måndag 4 mars 2013

Vecka 10 2013

Nu är jag tillbaka på svensk mark igen efter sportlov i Österrike. Under sportlovet blev det ingen tennis träning men en massa skidor. Jag var lite orolig innan vi åkte dit för jag visste sen förra året att jag får lite ont i mina vader av skidåkningen så jag tog det som det kom en dag i taget. Vi var i Wagrain utanför Salzburg vilket är (om jag minns helt rätt) det tredje största liftsystemet i Europa. Så varje dag hann man åka så mycket skidor så det var sjukt. Under veckan hade vi sol hälften av dagarna och sol gör att snön blir som sorbet och just den konsistensen var den som gav mig mest smärta. Det gjorde så min vad muskel helt tog slut och då kunde jag knappt använda benet på det sättet som behövs för ordenlig skidåkning.

Det som dock var bra var att jag fick bra med träning för låren och andra muskler som jag inte ofta tränar för tennisens skull. På hotellet fanns det även en speciell bastu med någon form av infraröda strålar i. den testade jag att sitta i några gånger och mina vader blev super varma där i. dem kändes mjukare precis efteråt och under resterande timmar av kvällen men under dagen efteråt kände jag ingen speciell skillnad vilket jag hade hoppats. Så alltså ännu ett test för att se om jag kunde minska smärtan som inte fungerade.