lördag 1 juni 2013

Lördag 1 juni 2013 - Seriematch!!

Seriematch!

Idag var det seriematch igen. Det var hemmaplan för oss och vi spelade mot Lidingö TK. Jag var inte med och spelade utan var med som coach och maskot. Jag satt på andra singelns bana och jag är faktiskt riktigt nöjd med min coachning, jag var duktig och påpekade viktiga saker under spelet utan att ”leka tränare”. Julia, som jag coachade, vann sin match med 6-0, 6-0 och jag tror definitivt att jag hade åtminstone lite att göra med resultatet vilket är riktigt kul. Vi vann hela matchen med 3-1 och har hittills vunnit alla våra matcher förutom en som vi spela lika i. 

lördag 25 maj 2013

Sjuk av pollen...

Tyvärr så har jag varit hemma nu under några dagars tid av pollenallergin… jag har verkligen mått riktigt dåligt, rinnande ögon, snorig, dåsig och väldigt trött av både själva allergin men även av medicinerna mot de som har vanliga bieffekter såsom trötthet och dåsighet. Jag har på grund av detta inte gått på varken mina yoga pass eller nått tennis pass och bara hoppas de ska bli bättre snart. Med tanke på min astma så blir det bara jobbigare. Jag äter mina astma mediciner hela tiden men de känns inte alltid som de hjälper. Så de senaste dagarna har jag spenderat genom att vara inomhus så mycket som möjligt och tagit en massa mediciner för att försöka må bättre. 

onsdag 22 maj 2013

Tisdag 21 maj 2013

Träning: 2 timmar tennis
Uppvärmning: löpning
Tennis träning med en massa spelare. Idag var vi många på planen och det var roligt. Sammanhållningen var på topp och det är alltid roligare att spela när stämningen är bra. Vi körde först några övningar och jobbade med säkerhet och efter det så körde vi poäng under typ sista timmen.
Reflektion: idag var jag trött i benen och kroppen. Jag känner av att allt skolarbete tar på mig just nu så jag var även ganska mentalt trött. Mitt fotarbete var på grund av detta inte 100 % men jag kämpade på varje boll ändå. Man får försöka lära sig att strunta i smärta och trötthet för att orka lite längre. Det är extremt tufft att lära sig det men de hjälper väldigt mycket i längden. Jag försöker att lära mig både ”kör ända in i kaklet” och även att hålla smärtan från benet borta/stänga den ute så länge som de möjligen går. Det som dock fungerade väldigt bra idag var min serv. Min andra serv har aldrig varit speciellt hård men den har en skruv och twist så den blir väldigt svårtagbar ändå, även för killarna. Med tanke på allt plugg, mitt ben och andra saker så är jag nöjd med träningen.

måndag 20 maj 2013

Måndag 20 maj 2013

Träning: 1 timme tennis
Uppvärmning: sprang kring banorna och sedan stretching
Idag var det måndagsträning igen men med tanke på hur mycket plugg jag har just nu (4 uppsatser, 3 presentationer och 2 universitetstentor kvar) så valde jag att bara spela en timme idag istället för två. Idag var det bara jag och tre killar där var av en av dem kom hem i fredags från sitt första år av collegetennis i USA. Jag fick spela mot honom och jag spelade SÅ BRA. Han är väldigt säker och missar nästan inga slag alls längre efter ett år med tennis utomlands. V började med en vanlig inbollning och sedan körde vi några övningar där man skulle spela cross men sätta bollen i en liten uppmålad ruta á 1x1 meter nere i forehand hörnet. Vi skulle göra detta för att öva på att hålla längd, säkerhet och även så klart placering. Under de 10 minuter av forehandcross så var det jag som fick flest träffar i den lilla rutan och under backhandtiden så fick jag näst mest träffar vilket jag känner mig oerhört nöjd med.
Reflektion: idag spelade jag väldigt bra. Jag var konsekvent och hittade en jämn rytm som lyfte mitt spel istället för att jag bli blev stressad. Vad som dock var riktigt jobbigt var det att jag glömde min kompressionsstrumpa hemma så jag hade under träningen väldigt ont i min vad. Jag försökte att hjälpa den lite genom att massera den när jag hade tid och försökte stretcha den lite när man hämtade bollar. Efter träningen var jag helt slut och känner verkligen att jag gav hela kroppen en ordentlig träning. Är så nöjd och älskar känslan i kroppen efter en riktigt hård och fysisk träning.

P.S. Vi spelade lika (2-2) i matcherna igår under den andra seriematchen. Igår var det trollbäckens TK vi mötte och det är i division 1 vi spelar. 

lördag 18 maj 2013

Lördag 18 maj 2013

Träning: 1 timme yoga och 30 minuter tennis (inbollning)
Uppvärmning: solhälsningar innan yogan och sedan löpning innan tennisen
Idag har jag först varit och tränat en timme yoga på SATS och det gick bra tycker jag. Hade inte så ont i mina vader vilket var skönt och det var mycket övningar för magen och rygg idag där jag är stark så det var också ganska skönt. Vi alvslutade passet som vanligt i vila med olika avslappningsövningar. Efter jag var klar med yoga passet blev det en snabbdusch innan jag blev hämtat av mina klubbkompisar vid Danderyds Sjukhus för att åka till Mälarhöjden och ha säsongens först seriematch.
Vi kom dit i god tid innan matchen och jag var med som maskot och för att sitta som coach på en av banorna. Vi bytte om till tennis skor och började bolla in. Det var fina banor men dock var det dåligt väder, riktigt kallt, ingen sol och ganska blåsigt. Dessutom så ligger Mälarhöjdens utebanor precis vid motorvägen vilket gör att det låter nå enormt från vägen och alla bilarna. Jag fick sitta på en av banorna och agera coach vilket jag tycker är riktigt roligt. Jag tycker att det är så kul för då känner jag mig fortfarande givande och som en del i laget och inte bara ”den skadade tjejen som följer med på matcherna även fast hon inte kan spela”. När jag coachar så försöker jag att hålla mig på en nivå där jag ”har rätt att vara”, jag vill inte sitta och försöka ändra någons teknik eller så för jag har inte den utbildningen för att kunna egentligen ens ha sådana åsikter och jag vet att sådana kommentarer inte heller uppskattas när de kommer från en jämnårig. Jag försöker istället hålla en positiv attityd, peppa spelaren och prata om motståndarens svagheter istället om jag upptäckt och sett några.
Vi vann den totala matchen med 3-1 i matcher (vi förlorade en av tre singlar men vann dubbeln). Det känns som en riktigt bra start på serien och vi har nästa match imorgon på söndag men den kommer inte jag kunna vara med på för jag har så mycket plugg att göra och måste även på en konfirmationsmottagning.
Reflektion: min inbollning gick bra, speciellt hittade jag min fina topspinn och på de banorna studsar bollen riktigt högt. Detta gör så att fotarbetet blir extra viktigt för att minsta felsteg gör så att man inte hinner fram till bollen i tid. Det blandat med vinden = riktigt kalas…. Men jag spelade väldigt bra och känner att jag börjar komma i form vilket gör mig glad och gör så jag tänker mindre på mina skador och astman som just nu är ett riktigt stort problem. 

torsdag 16 maj 2013

Torsdag 16 maj 2013

Träning: 75 minuter yoga
Uppvärmning: under själva passet (i början) gör man bland annat så kallade ”solhälsningar” för att väcka kroppen till liv och bli varm
Idag var det en 75 minuter yoga på SATS vilket är en perfekt längd för ett gruppass i yoga. Vi var dock bara 13 personer där idag så det var väldigt skön stämning och inte för mycket ljud. Idag var fokusen på att öppna upp höften och pusha sig själv till saker man vanligen kanske inte vågar.
Reflektion: den här yogan var helt otroligt bra för mig. Jag är väldigt stel i min ländrygg så att göra olika ”höft-böjare” och liknande ger väldigt positiva effekter på mig. Det kan jag använda både på tennisen men även i mitt vanliga liv. Som jag skrivit här på bloggen förut så får jag många bra saker från att gå på yoga, speciellt med tanke på min astma och andning som man verkligen fokuserar på inom yogan. Även så blir min koordination mycket bättre och jag blir rörligare för varje timme jag tränar. 

tisdag 14 maj 2013

Tisdag 14 maj 2013

Träning: 1 timme tennis
Uppvärmning: löpning
Idag var det träning för mig igen med tre killar och två tränare. Seriespelet har börjat nu igen och i helgen har vi tjejer (jag är maskot) vår första match i Mälarhöjden och sedan någon annanstans på söndagen. Men idag var det träning i alla fall och med tanke på de kommande matcherna så spelade vi poäng under hela träningen efter inbollningen. Killarna har haft sin första match och ska också spela fler matcher nu under kommande helgen. Vi spelade poäng med serve och tränarna valde att vi skulle spela supertiebreak och att alla skulle möta alla. Killarna är större och starkare än mig och det märks som mest när man ska serva för de slår så hårt och servar med en sådan kraft som ibland är otagbara om de även lyckats med sin placering.
Reflektion: när killarna servar så pass bra som de gör så måste jag planera redan innan den kommer hur jag ska göra för att returnera på bästa sätt. Det jag oftast börjar med är att backa bakom baslinjen så jag får så mycket tid på mig som möjligt att returnera slaget. När serven väl kommer så anpassar man ”splitsteppet” så att man kommer rätt till bollen och varken får en för tidig träff eller för sen. Under resten av spelet så försöker jag att vinna med uthållighet och bra placeringar istället för att försöka vinna kraft. För mig fungerade spelet bra idag och jag är jättenöjd nu i efterhand. Jag vann en match, förlorade en med 9-11 och en med 6-10 (mot den bästa killen) så jag spelade verkligen bra. Mina servar är inte super hårda (i alla fall inte min andra serve) men den har en ordentlig spinn som killarna inte tänker på och därför missar många av sina returer.