torsdag 27 september 2012

Mix-dubbel match nr.2!!

Match 45 minuter 
Uppvärmning: stretch för benen och vaderna
Den andra match i mix-dubbel tävlingen, som spelades i pool-form och därav en andra match. Den här gången var motståndet lite lättare men fortfarande riktigt tufft (i stort sett inga med låga rankings var med i den här klassen). 
Reflektion: med väldig smärta i vaden så var det svårt att vara på topp med fotarbetet. Spelet sett till slagen var lite bättre än andra setet i första matchen men det är svårt att koncentrera sig när det känns om att benet ska gå av under en. Dock så var det lika roligt att spela med Rickard som första matchen och han hjälpte mig hela tiden med att få mig att inte tänka på smärtan och kramperna. Det ska han ha all cred för för det är inget som många kan. Jag kunde inte ha haft en bättre partner i det läget än den jag hade. 

Mix-dubbel!!

Match 45 minuter totalt 
Uppvärmning: löpskolning och stretch, speciellt för vaderna
Mix-dubbeln var äntligen här efter flera dagars väntan. Jag och Rickard var riktigt taggade även fast lottningen sa att vi skulle möta Sverige 1an på killsidan och en av de bästa tjejerna från Stockholms området. Vi har alltid helt underbart kul tillsammans på banan så vi tänkte att vi bara skulle in och köra. Med tanke på motståndet hade vi inga förhoppningar utan ville bara spela vår bästa tennis och ha roligt tillsammans.
Reflektion: min fot gjorde riktigt ont redan från uppvärmningen men matchen skulle spelas i bäst av tre super-tiebreak set så jag visste att det inte skulle bli en så pass lång match som sist (min singel). I det första ”setet” så spelade jag väldigt bra och var riktigt nöjd. I andra set blev jag lite mer nervös och kom inte riktigt under bollen på samma sätt som i första set. Vi förlorade matchen men var nöjda med vårt spel och det kände vi var det viktigaste med tanke på motståndet. Det var en riktigt rolig match och med tanke på att vi kände våra motståndare så gör det hela stämningen på planen bättre. 

4 dagars träning mellan matcher

Träning 45 minuter x 3
Uppvärmning: löpning kring banan och sedan stretch, speciellt för vaderna
Vanlig och långsam träning. Tog det väldigt lugnt och försiktigt med tanke på mina vader/fötter. Det var träningar där alla slag fick varsin genomkörare för att hålla igång timingen på alla ställen. Jag är fortfarande kvar i Båstad med tanke på att jag ska spela mix-dubbel med en kille som heter Rickard som också spelar för Djursholms TK.
Reflektion: ont, väldigt ont i foten till och från och bara hoppas att jag ska kunna spela matcherna som kommer upp nu om någon dag. Det är bara att hålla tummarna. 

tisdag 18 september 2012

Söndag 10 juni 2012 - Match

Match 3 timmar (totalt inklusive regnavbrott) 
Uppvärmning: lite lugn löpning utanför anläggningen, löpskolning och sedan mycket stretch
Då var det dags för match. Jag skulle spela den på Drivan (man kan spela på två olika ställen nere i Båstad, antingen på Drivan som har 14 utomhusbanor och 6 inomhus eller så kan man spela nere vid Stadion där det finns 4 banor och sedan bana 1 och centercourten där Swedish Open spelas varje år för ATP touren). Det hade redan varit ett regnavbrott innan vi kom in på banan. Vi hann precis bolla in och spela ett game innan det kom ett nytt skyfall så alla banor fick bryta sina matcher. Vi gick in under tak och väntade i 45 minuter. Min vad/fot känns helt okej men jag vet att det inte hjälper mig att bli kall och sedan få värma upp igen för att fortsätta spela. Tävlingsledaren sa till att vi skulle flytta in matcher till inomhus med tanke på att det vägrade sluta regna… när vi är på första lediga för att få gå in på en bana så meddelar tävlingsledningen att det har slutat regna och att jag och min motståndare skulle få spela utomhus fast nere på Stadion.
det här var ju sämst för mig, sett till det att nu hade jag värmt upp igen för att nu sätta mig i en kall bil och sedan få börja spela ute igen. Foten är lite värre och nu måste jag få komma igång ordentligt med matchen nu snart om jag ska hålla hela matchen. Vi åker ner till Stadion och där blir vi skickade till inget mindre än centercourten. Kändes väldigt roligt att få spela på den banan, jag menar det är ju där som alla stora stjärnor spelar och oavsett hur långt jag kommer med min tennis så kommer jag alltid kunnat säga att jag spelat på centercourten i Båstad.
Vi började bolla in igen och den här gången hann vi bara komma till att serva in när regnet började falla igen. En än en gång fick vi avbryta spelet och ställa oss under tak. Efter ett 15 minuter break kom vi igång igen och hann bolla in och börja med matchen igen. Min fot/vad gör nu tyvärr väldigt ont, den små krampar och jag kan inte spurta snabbt alls. Jag förlorade första set med 2-6 och min vad gör så jag knappt kan springa ut i hörnen, vilket är ett stort problem i tennis. Jag funderar på hur mycket till jag klarar, jag små haltar men vill verkligen inte bryta matchen och ge upp. Jag vet inte än vad det är för skada jag har så jag vet inte heller om det finns några komplikationer som kan komma om jag fortsätter. Jag fortsatta och körde två game till. Sen insåg jag att jag varken kunde serva ordentligt eller springa efter varje boll och det gör inte min tennis och mitt spel rättvist. Så jag beslutade mig tyvärr för att bryta matchen när jag låg under med 0-2.
Reflektion: otroligt ledsen över att ha brutit matchen men jag känner även att det var rätt beslut för jag kunde inte prestera så som jag ville och då är jag inte rättvis mot mig själv om jag hade valt att fortsätta. Jag spelade bra rent tekniskt sett och hade definitivt kunnat vinna matchen om jag hade kunnat springa normalt. Min forehand fungerade riktigt bra och den gav många poäng under matchen. Siffrorna ljuger också lite för matchen var betydligt jämnare än vad dem säger men jag hade problem att vinna den sista bollen och då är det svårt att vinna gamen.
Jag är mer besluten nu än förut att få reda på vad det är för skada jag har och varför den varken försvinner eller varför den gör så ont som den gör. En tung match men jag är nöjd med mitt spel (inte min vad/fot), så jag vet att det bara var skadan som stoppade mig idag.

Söndag 10 juni 2012

Inbollning morgon 30 minuter  
Uppvärmning: lite lugn löpning kring banan, lite löpskolning och sedan stretch
Idag är det matchdag så det blev en tidig morgon med uppgång vid 6. Inbollningen varade i 30 minuter från 7-7.30 för att sedan ta en dusch, lite mer mat och sedan match vid 13.30. det blev en vanlig inbollning och jag klev av efter 30 minuter för jag ville inte slita på min fot/vad mer än jag behövde. Måste ha så mycket kraft i den som möjligt för att lyckas ta mig igenom matchen.
Reflektion: banorna var fortfarandes blöta och tunga så de var bara att ställa in sig på att få ha riktigt låg tyngdpunkt och spela med mycket topspinn. Det ska regna mer under dagen så lite soldans kommer även få ske för att hoppas på uppehåll så matchen kommer genomföras. Tagga match!!!

Lördag 9 juni 2012

Inbollning morgon 1 timme
Uppvärmning: löpning kring banan, lite löpskolning och stretch
Bollade in med tre andra som skulle ha sina matcher nu senare under dagen. Vanlig inbollning med volley och serve. Lite poängspel på slutet av timmen.
Reflektion: banorna var ännu värre nu på morgonen än igår kväll med tanke på ösregnet under natten. Det går långsamt och studsar lågt men tyckte jag hade bra topspinn så det kändes bra ändå.
Bra träning som gjorde mig peppad inför match på söndag.

Fredag 8 juli 2012

Kvällsträning 1 timme
Uppvärmning: löpning kring banan och stretch
Enkel och relativt lugn träning som förberedelse inför Båstad Tennisen (med början imorgon). Mycket slag men även serve och volley så att vi fick känna alla olika slag och känna ordentligt på banorna.
Reflektion: det gick bra, kroppen känns någorlunda bra och mjuk förutom min vad som jag har haft ont i det senaste halvåret. Banorna är tunga och blöta som de brukar vara nere i Båstad, staden är ju trots allt känd för det lite sämre vädret.
Bra träning som gjorde mig peppad inför match på söndag.

Vem är jag?

Jag heter Amanda Olsson och är 18 år gammal. Jag har alltid tyckt om att röra på mig så sport har alltid varit en stor del av mitt liv. Jag har dansat i 10 års tid och även gått på friidrott i Täby IS. Men vid 10 års ålder så började jag spela tennis i Ellagårds TK. När tennisen tog upp för mycket tid så slutade jag med dansen och friidrotten och började fokusera enbart på tennisen. När jag var 14 år gammal blev jag bäst i hela klubben och slog den tjejen som varit bäst med lätta siffror. Då bytte jag klubb och hamnade i min nuvarande klubb Djursholms TK. Jag fick provspela och blev antagen till klubben och tävlingsgruppen där jag nu alltså spelar.

Jag spelar på elitnivå och har under de senaste åren även fått spela i elitserien, vilket är den högsta serien och divisionen för damer som finns i Sverige.