fredag 25 januari 2013

Torsdag 24 januari 2013

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning och stretch
Idag var det tennis igen och idag kände jag mig starkare redan från uppvärmningen. Jag hade med mig kroppen lite mer och det påverkar hela spelet och träningen på ett positivt sätt. I helgen börjar SM för de andra tjejerna och killarna jag spelar med men med tanke på min skada så kommer jag inte följa med upp till Falun. Så dagens träning spenderades med en variation av olika övningar och slag. Uppvärmning och inbollning var som vanligt och sedan körde vi lite volley övningar och attackspel. Först utan poäng och sedan med poäng. Vi servade och tränade på returer som sista övning innan jag klev av.
Reflektion: jag är betydligt mycket mer nöjd med träningen idag än i tisdags. Idag var kroppen med mig på banan och jag var inte lika stressad som förra träningen. När kroppen är med så är huvet mer och allt går mycket snabbare. Att komma fram till bollen rätt och snabbt gör resten av slaget enklare. Idag funderade min backhand så bra. Topspinnen var perfekt och jag kom hela tiden under bollen precis i tid. Det som fixade det sista med den var att jag följde genom hela slaget hela vägen genom eftersvingen. Bollen fick hela tiden en riktigt bra bollbana med god marginal över nätet. Nu börjar jag komma tillbaka ordentligt efter halsflussen. 

onsdag 23 januari 2013

Tisdagen 22 januari 2013 - tillbaka på banan

Äntligen är jag frisk och min penicillinkur är slut vilken är så skönt. Så idag var det dags för tennis igen efter halsflussen. Det var väldigt skönt till en början att röra på mig men det kändes i kroppen att jag varit riktigt sjuk under två veckors tid. Hela kroppen var öm och jag tog slut väldigt snabbt. Min ork är inte så bra och jag känner att styrkan och uthålligheten hos mig har försvagats av sjukdomen och att mycket energi har gått åt till att bli frisk.

Bortsett från att jag tog slut snabbt så var mitt fokus mest på att få in tajmingen i slagen efter det korta uppehållet. Jag försökte hitta tillbaka till det mjuka i slagen och en bra rytm och inte tänka på nå detaljer just idag. Vi körde mycket bollövningar med många slag. Vi räknade bland annat slag ner i basrutan under tio minuters tid och sedan bytte vi ruta och så vidare. Det är en mentalt krävande övning som tar på ens tålamod nå enormt. För mig är det en riktigt viktig övning då jag ofta har för lite tålamod på att vänta ut misstag från min motståndare under matchspel.

Jag klev av banan när det var 15 minuter kvar. Jag var helt färdig och hela kroppen skrek att den inte orkade mer. Men jag är nöjd med att jag hittade tillbaka till min rytm ganska snabbt i slagen vilket gör att man känner sig säkrare på planen. Nu ska jag vila upp mig inför torsdagens träning.

Efter ca 40 minuter fick jag ”som vanligt” ont i benen och vaderna. Idag hade jag dock på mig nya skor som är betydligt hårdare än mina gamla. Jag ska spela med dem några träningar till och se om jag får mindre ont i vaderna av dem. Efter idag hade jag så ont i hela kroppen så jag tänkte inte så mycket på hur skorna kändes. Jag får se på torsdag under nästa träning om jag känner av någon skillnad eller om jag kanske får ont först efter längre tid än vanligt. 

söndag 13 januari 2013

Yaay ovanlig form av halsfluss...

Så idag var jag på Karolinska Sjukhuset. Jag har under veckan ända sen i tisdags haft ont i halsen och även varit stel och haft ont i hela kroppen. Jag trodde att jag hade influensan men när de nu inte försvunnit eller ens börjat avta efter 4 dagar så kände jag och mina föräldrar att vi ville kolla upp vad jag var för sjuk. När jag vaknade imorse hade jag svårt att andas för att halsen var så svullen och jag var alldeles grötig på rösten. Så efter ett besök på akuten på KS har jag nu fått dropp och medicin mot min ovanliga form av halsfluss. Det är tydligen inte den vanligaste formen som många får utan det här var en av de ovanliga. Jag är helt slut i kroppen och väntar nu bara på att medicinerna ska börja värka… det var tur att vi åkte in för annars lär jag ha haft chansen att vara sjuk betydligt längre än vad jag nu kommer vara med tanke på medicinen. Hoppas jag piggnar till nu så snabbt som möjligt.

tisdag 8 januari 2013

Tisdag 8 januari 2013

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna och lång stretch
Idag var det dags för första tennis timmen hemma i Sverige igen. Spela inomhus igen och inte ute är lite tråkigt och speciellt med tanke på att det är så kallt ute så hallen var ovanligt kall också. Jag spelade med Beata och Viktor och sen dessutom med Christian (tränaren). Det var en riktig plågo-träning med tuffa övningar och sedan poängspel på slutet. Vi körde ”klockan” i typ 20 minuter tror jag vilket var riktigt tufft. (Jag tror jag har beskrivit klockan förut under nått gammalt inlägg). Efter det körde vi ytterligare en jobbig övning som är väldigt fysiskt krävande som kallas för ”tre cross en rak” och jag tror inte jag behöver förklara mer för namnet säger vad det är den går ut på.
Reflektion: för att vara första tennis timmen hemma igen är jag ganska nöjd. Jag blev dock trött i mina ben och vader väldigt snabbt vilket också gjorde att jag fick ont i dem. Det är så mentalt tufft att ha den här skadan i mina ben, att veta att inget kan gå sönder är dock en liten tanke som får mig att fortsätta. Mitt spel fungerade bra och det var inte riktigt något speciellt som gick varken super bra eller super dåligt. Det mesta var att jag drog så mycket fokus till mina ben som gjorde så ont. Men tillslut tog jag mig igenom hela träningen och lyckades komma hem. Det blev lång stretch och sedan en del rehab övningar på min yogamatta innan en efterlängtad dusch. 

Tillbaka efter lovet!

Så nu är jag tillbaka efter lovet och solen på Mauritius. Jag var sjuk under största delen av december efter att ha tagit en spruta inför min resa till Mauritius som ligger utanför Madagaskar och det är därför det var så få inlägg från träningar under december. Jag var inte frisk nog att träna eller knappt ens röra på mig så…

På Mauritius så spelade jag en gång med pappa. Det var helt sjuuuukt varmt och så annorlunda från kalla lilla Sverige. Fuktigheten och de varma vindarna gör att man tar slut mycket snabbare än vanligt. Från att ha spelat länge inomhus till att gå ut och spela utomhus var härligt ändå. Att få frisk luft är speciellt bra för mig med tanke på min astma men fuktigheten var lite jobbig (en av sakerna just min astma reagerar på ett negativt sett…). Träning gick hur som helst väldigt bra. Det var hard court underlag och alla slag kändes bra sett till det mesta. Det som dock inte fungerade helt var min topspinn, jag slog ut många bollar med någon decimeter utanför baslinjen. Detta berodde mycket på att jag inte slog varje slag fullt ut, eftersvingen var inte total. Mot slutet av timmen så kändes det mycket bättre och jag fick då mer tag på bollen och fick till den där spinnen man behöver för att bollen ska rullas in innanför linjerna. Det här var dessutom mer sett på forehand sidan än min backhand som fungerade super.

Det var väldigt roligt att spela med min pappa, har inte gjort det på länge så det var kul. Dessutom är det så fantastisk miljö som banorna låg på så det var en otrolig upplevelse. Det var palmer runt omkring, underbara blommor och fåglar som kvittrar som tusan. Men överlag är jag nöjd med min träning och speciellt över att jag lyckades vrida om min teknik så att jag spelade bättre ju längre träningen gick och det är något som är riktigt viktigt att kunna.