torsdag 25 oktober 2012

Onsdag 24 oktober 2012 - Sjukgymnast besök

Idag var jag på Sophia-Hemmet för ett sjukgymnastbesök hos min sjukgymnast Agneta. Agneta har tidiagre jobbat ca 15 år på Bosön och nu jobbar hon på Capio Artro Clinic på Sophia-Hemmet som är specialiserade på artroskopiska operationer, idrottsskador och rehabilitering och där jag alltså går på min rehabilitering av mina vader.

Idag var jag där på ett normalt 40 minuters pass. Vi börjar alltid med att prata en stund, hon frågar hur allt känns och hur senaste veckan gått om man ser till träning och vaderna. Vi brukar träffas ungefär varannan vecka. Jag berättade om att jag på senaste tennistimmen tappade känseln totalt i högra benet och även hur mina rehab övningar hemma gått under veckan. Tills idag skulle jag bland annat gjort mycket tåhävningar (för att stärka upp mina muskler i vaderna) och även masserat mina fotvalv genom att stå på en tennisboll. Att göra det sistnämnda kanske låter behagligt men med mina vader och fötter är det allt annat än skönt. Det blir som stretching för fotvalven vilket är svårt att få till på andra sätt.
När vi pratat igenom hur det känns så brukar vi antingen köra ett ordentligt fys pass för mina vader, vi försöker pressa dem till max för att både utlösa mina känslor i hur det känns när det gör som ondast (läkarna vet ju inte vad de är för fel så vi behöver försöka framkalla reaktionen ibland för att visa både Agneta och så att hon sedan kan berätta för läkarna) eller så djupmasserar hon alla muskler i vaderna. 
Idag körde vi ett riktigt tufft fys pass specifikt för framsida vad på båda benen. Vi använde oss av gummiband som Agneta fäster runt min ena fot (med sko på) som hon sedan håller i spänt medan jag sitter på ett sådan typisk sjukhus säng. Där har jag en liten rund kudde under knävecken och sedan ska jag flexa foten åt olika håll, uppåt och åt båda sidorna. Detta fick jag göra tills det inte gick längre, vilket var ca. 20 gånger åt ett håll. Efter de 20 gångerna är det som om mina ben vill fly kroppen. Det bränner och musklerna är helt slut, gör riktigt ont. Efter jag var klar med dessa, tre repetitioner per "flexing håll" och fot, fick jag göra en repetition av tåhävningar, så många som jag orkade innan jag fick mina vanliga kramper. 

Efter mitt pass stretchade jag lite försiktigt och sedan små haltade jag till mitt seminarium på universitetet. 

onsdag 24 oktober 2012

Måndag 22 oktober 2012 - Hot Mojo

Igår var jag på ett Hot Mojo pass på Sats. Jag går inte där i vanliga fall men jag känner en av yoga instruktörerna som jobbar där så jag och några andra av tennistjejerna blev inbjudna för ett privat pass.
Hot Mojo är en typ av yoga som görs i ett rum som är 38 grader varmt. Man svettas floder och det är riktigt jobbigt. Det var otroligt roligt att vara med under ett pass och prova på. Jag har yogat i ca 2 år men inte under det senaste halvåret då det var många tjejer som jag gick i grupp med som flyttade till college i USA.
Hur som helst så var det både roligt och skönt för kroppen. Att stretcha i sån värme gör kroppen väldigt mjuk. Hela jag kände mig nån centimeter längre efter passet vilket var så skönt. Har haft en massa knutar i ryggen den senaste månaden och alla försvann under passets gång.
Anna, som instruktören heter är mamma till en av killarna jag spelar med i klubben dvs hon känner till hur tennisspelare är i kroppen, vart de ofta är stela och vad för muskler/leder vi ska vara extra försiktiga om. Det är väldigt bra att hon själv har barn som spelar på sån hög nivå för de gör att hon är noga med att vi ska ha varje finger i rätt riktning eller varje kota ska va böjd åt rätt håll. Det ger en extra säkerhet och man vågar lita på att inte göra några felaktiga rörelser som kan skada kroppen. Det är Anna som jag har haft i vanlig yoga också.

fredag 19 oktober 2012

Torsdag 18 oktober 2012

Träning: 1,5 timme tennis
Uppvärmning: lång löpning och sedan kort stretch
Idag va det dam träning. Serien börjar den 10/11 och nu spelar vi varje torsdag mellan 18-20 för att få till både spelet och lagkänslan. Jag kommer inte att spela någon match vad det ser ut som just nu men jag är med i laget ändå. I vår klubb är sammanhållningen riktigt viktig och jag ses som en lika stor del i laget som de andra även fast jag inte kommer fysiskt sett spela någon match, utan endast bolla in och coacha från bänken under matcherna.
Träningen kändes bra, vi spelade 10 minuters perioder hela tiden då vi gjorde olika saker. Bland annat "klockan" som går ut på att man spelar 1 minut åt gången i 10 minuter och man är tre spelare på planen. Dvs man växlar runt hela tiden under de 30 sekunder vila man får mellan sina "1 minutare".
Efter 1,5 timme ungefär slutade jag känna min högra vad. Den totalt domnade bort vilket är riktigt obehagligt. Jag ville inte fortsätta spela då jag inte känner mig "i kontroll" över mina ben och rörelser när jag inte ens känner benet.
Reflektion: Som sagt var så tycker jag att jag spelade bra. Det var inget poängspel utan endast övningar men alla kändes relativt bra. Mina raka slag var det som gick sämst tycker jag då jag inte riktigt kom rätt med fötterna för att kunna få den fina raka linjen. Crossen fungerade bättre och jag hade fin topspinn och bra höjd över nätet.

torsdag 18 oktober 2012

Jo Wilfred Tsonga

Såg precis en live intervju med Jo Wilfred Tsonga, världssjuan, som är första seedad här i Stockholm Open. Det var roligt att höra vad han sa, han pratade om sitt spel och hur det kommer sig att han just nu är utan tränare. Han tycker att alla unga som spelar ska kämpa och att de viktigaste är att alltid spela och träna med passion. Han kändes äkta och jag fick lite min syn ändrad av honom vilket var roligt. Det är alltid kul att höra lite längre snack med honom än det man hör kort efter matcher.

På Stockholm Open!

Nu sitter jag på Stockholm Open med pappa och kollar på riktigt bra tennis. Är så kul att komma hit och det har blivit lite av en tradition. Det här är tionde året i rad vi är här. Just nu spelar spanjoren Almagro mot en kille som heter Copil. Det är riktigt spännande, mitt i andra set där just nu Copil leder men Almagro tog första set. Här kommer några bilder från just nu.

onsdag 17 oktober 2012

Tisdagen 16 oktober 2012

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning och löpskolning
Tränarna var idag på tränarutbildning och kurs så det var "egen träning" på planen. Vi fick själva bestämma vad vi skulle göra för övningar och hur hela "timmen" skulle se ut. Vi valde att börja med att bolla in och sedan 10 minuter cross-spel på vardera sida. Alltså det som vi gjort i princip alla andra träningar hittills också. Sedan körde vi en övning som heter "Fransk start". Det är en snabb övning som går ut på att man sak starta en boll så snabbt man kan när ens partner förlorat sin boll. Övningen är rolig och det blir alltid intressant spel men för mina vader så är den mindre bra. Snabba starter och rusher är det som verkligen är sämst för hur länge jag håller under en träning. Efter det körde vi "Doubles" som inte får förväxlas med dubbel för det är verkligen inte samma sak, men den övning berättar jag om i nästa inlägg.
Reflektion: Jag är rätt så nöjd med träningen idag. Spelet flöt på som vanligt men det är jobbigt när mina motspelare inser att jag till exempel inte kan ta stoppbollar då jag inte kan springa ordentligt på benet. Men förutom det så är jag nöjd och glad över tennisen denna kväll!

måndag 15 oktober 2012

Bokade biljetter!

Nu har jag och pappa bokat biljetter för Stockholm Open för onsdagens matcher. Har inga lektioner varken på VRG eller Universitetet då så vi sak vara där från den första matchstarten vid 12 tills sista bollen för kvällen är slagen. Det ska bli så roligt! Jag och pappa har gått de senaste (många) åren så det är lite av en tradition. Längtar tills onsdag!

Uppehåll och början av innesäsongen

Efter SM så tog jag ett uppehåll på två veckor. Vilade från tennisen och allt med rörelse och träning för benen. Det var behövligt, både mentalt och fysiskt. Nu börjar innesäsongen och det ska bli roligt. In i hallen igen och spela på plexipave istället för grus. Inomhus är träningen 1,5 timme lång på tisdagar och 2 timmar på torsdagar. Under helgerna varierar längden och vem jag spelar med.

Under de första tre veckorna inne så har träningen sett ut den samma varje träning. Det har varit en ”uppbyggnadsperiod” med otroligt mycket säkerhetsträning. Varje träning har börjat med inbollning och sedan någon typ av säkerhetsövning, allt för att vi alla ska bli bättre på att hålla bollen i banan och inte slå bort oss onödigt många gånger. Dessa övningar brukar oftast vara uppdelade i cross övningar och raka övningar. Efter det brukar vi spela lite poäng som avslutning på träningen.
Reflektion: De här träningarna ger så mycket just nu. Dom må vara tråkiga och se likadana ut men i längden så hjälper dem mitt spel mycket. Jag har känt mig betydligt säkrare efter dessa veckor och det syns resultat under träningarnas poängspel. 

söndag 14 oktober 2012

Ute-SM i Skummeslöv - augusti 2012

Så nu var det dags för Ute-SM. Jag har kommit hem från Kroatien och tagit mig ner via flyg till Skummeslöv, som ligger precis bredvid Båstad. Mitt antagligen sista SM. Jag är väldigt nervös, vet att det kommer bli några tungt känslosamma dagar och jag hoppas verkligen att jag ska klara att spela min singel som är mitt mål. Nu när jag fått veta att min skada troligtvis inte alls kommer försvinna så har det ändrat min syn på mina mål.

Söndag 12 augusti
Min singel är mot en tjej som heter Emmy Berglund, en riktigt duktig tjej som varit bland toppen i Sverige i flera år. Det här var match nummer två då jag vann den första på WO (walk over). Jag har aldrig mött henne så jag har inget eget minne av hennes spelstil att gå på. Min strategi är att gå in, spela mitt spel och ha kul. Jag vill klara att spela hela matchen och resultatet är inget jag bryr mig om.

Uppvärmning: löpning och mycket stretch
Matchen startade och vi bollade in. det var första matcherna för dagen så prick 08.00 började vi spela. Mina slag kändes bra, allt från serven till forehand och backhand. Det enda som jag kände inte riktigt hängde med var som vanligt mina ben/vader/fötter. Det blev bra spel, långa dueller med varierat spel. Dock så fick jag större och större problem med bollar långt ut i hörnen och stoppbollar ju längre matchen pågick. Jag kämpade igen det hela, använde kylsprej i sidbytena för att få ner temperaturen och stilla smärtan men den kom snabbt tillbaka efter någon till minuts spel.

Efter att ha kämpat i många game förlorade jag matchen. Det var en jämn match och tyvärr var det mina krampande vader som jag förlorade på. När man inte kan prestera eller ens slå en riktig serv med tanke på att jag inte kunde trycka ifrån helt med mina fötter så är det svårt att vinna de avgörande bollarna. När jag tittar tillbaka på matchen så är jag nöjd. Jag gjorde allt jag kunde och tyvärr räckte det inte, men jag nådde mitt mål och lyckades i alla fall spela hela matchen.

Tisdag 14 augusti 
Uppvärmning: mjukgörande stretching
Idag var det dags för dubbel. Jag skull egentligen inte spela dubbel men då Beata, en tjej från min klubb, stod utan dubbelpartner då hennes skadat ryggen, så sa jag ja till att spela. Jag har riktigt ont i mina vader efter min singel så jag vet att jag inte borde spela en till match men jag hade så svårt att säga nej så jag hoppade in som reserv.
Vi mötte Sverige ettan och Sverige trean så motståndet var det tuffaste som vi kunde få. När vi låg under med 0-5 så bröt vi matchen, jag haltade och hade då svårt att ens stödja mig på foten. Som en reflektion av matchen är jag ändå nöjd, jag servade två game och de gamen var de jämnaste under de gamen vi spelade. Jag höll stången mot de vi spelade mot riktigt bra och det gav mig en liten ”ego boost” då det var som en bekräftelse av att jag är duktig på att spela tennis även fast jag är så pass illa skadad som jag är. 

lördag 6 oktober 2012

Kroatien

Sommar semester i Kroatien med familjen under slutet av juli och början av augusti. Inte mycket bloggande härifrån då det varit dåligt om internet och ont om tid för att blogga, haft så mycket annat att göra. Sol och bad och värme har varit skönt som först vila och sedan som uppbyggnad inför ute-SM i mitten av augusti. 

Mina underben har fått två veckors vila nu ungefär och det har varit bra och skönt. Jag ska verkligen försöka spela ute-SM, få ett ordentligt avslut (som det ser ut just nu angående själva skadan) på min tävlingskarriär efter samtalet från läkarna för två veckor sedan. Mitt mål inför SM är att klara av att spela en hel match utan att behöva bryta. 

Träningen här i Kroatien körde jag mycket med pappa. Det har blivit ungefär en timme varje gång och vi har spelat i två dagar och sedan vilat en dag. Detta gjorde vi i de 12 dagarna jag var där innan jag åkte direkt hem till Stockholm och sedan ner till Båstad och Skummeslöv där SM skulle spelas. 
Vi spelade mycket baslinje spel och tränade mycket på att hålla i bollen, att inte göra lätta missar utan att motståndaren skulle få kämpa för varje boll dem skulle vilja vinna. Att få en jämnhet i spelet har varit mycket i fokus på senaste tiden då man vinner så mycket gratis på det. Vi spelade även volley och serv så klart med tanke på att alla slag är viktiga under match. 

Samtal från läkaren...

Idag (10 juli 2012) kom samtalet som jag både väntat på med glädje och oro. Så klart var det skönt att äntligen få ett besked om min skada men på samma gång så var jag rädd för det som till stor möjlighet skulle berättas för mig. Tyvärr så var beskedet det jag varit orolig och rädd för. Läkarna på Sophia Hemmet har nu tagit beslutet att mina vader inte är operabla. Jag har stora ödem som sitter längs med soleus muskeln i båda vaderna på mig och även för stora/långa muskler för mina farsior. Läkarna vågar inte operera för de har aldrig sett min skada förut och de är därför rädda att göra mig halt för livet om de skulle lägga mig på operationsbordet. 

Det blev en tung dag idag med tanke på allt det här. Många tårar och känslor hela tiden. Jag har spelat tennis så många år och att behöva sluta en elitsatsning och en tävlingskarriär på det här sättet var inte det jag hade tänkt mig. Jag är så ledsen så jag inte vet var jag ska ta vägen. 

måndag 1 oktober 2012

Onsdag 27 juni 2012

Träning 1 timme
Uppvärmning: löpning kring banorna
En timme tennis med Rickard. Vi spelade lugnt och mycket baslinjespel. Det blev både cross spel och rakt och sedan slutade vi timmen med två stycken "11or" (först till 11 poäng och första startbollen cross). Vi vann varsin av dem och det kändes rätt bra.
Reflektion: första timmen tennis sen Båstad. Har vilat i 2 veckors tid och bara tagit det lugnt med lite fys. Var roligt att spela igen men kände av foten efter 40 minuter ungefär. Kändes bra att vinna en av 11orna och det blev en bra avslutning på timmen.