Idag var det dags för mitt läkarbesök på Nacka Närsjukhus hos en fotspecialist vid namn Lars Lindahl. Jag har varit orolig väldigt länge och mått psykiskt dåligt innan de här besöket för det skulle vara idag som jag skulle få veta om det går att operera min fot eller inte. Jag vet inte vad jag hoppades på heller. På ett sätt vill jag inte operera, jag menar det finns en risk med varje ingrepp man gör, oavsett hur duktiga läkarna än må vara. Men på ett annat sätt så vill jag ha en operation om det skulle göra så jag skulle bli helt frisk i foten och vaden igen.
Under besöket så kände han på vaden och tittade på mina MR bilder och mitt ultraljud. Han insåg, precis som Sophia-Hemmet har sett, att det är en kronisk skada som jag är född med som jag har. Han tyckte att det kändes som något slags "compartment" problem men han var inte 100 % säker.
Det läkaren kom fram till var i alla fall det att han ville skicka mig till Sankt Görans sjukhus för att göra ett trycktest, vilket menas med att man i princip sticker in tjocka nålar i vaden för att mäta trycket i soleus muskeln. Efter detta test skulle man sedan kunna veta till 100 % vad min skada är för något och om det ens är operabelt. Dock så medför det här trycktestet risker. Man kan skada nerver eller andra saker och det är speciellt svårt med tanke på att det är soleus muskeln man skulle testa och det är den vad muskeln som ligger längst "bak" och längst "in" i vaden.
Jag vet inte om jag vill göra det här trycktesten. De kommer komma hem en remiss med tiden för testen så jag behöver inte bestämma mig nu om jag vill göra det eller inte. Det är ett stort beslut, de kan påverka mitt framtida liv antingen positivt eller negativt. Det kommer krävas många tankar och diskussioner fram och tillbaka innan jag kommer ha bestämt mig för hur jag vill göra.