torsdag 29 november 2012

Torsdag 15 november 2012

Träning 2 timmar
Uppvärmning: löpning kring banorna
Damträning igen på 2 timmar. Det var en varierad träning med att vi varierade många motståndare och övningar. Mycket serve och returer. Vi måste börja ta vara mer på varje slag, speciellt returer som man ofta slarvar bort alldeles för enkelt. 
Reflektion: min serve kändes riktigt bra den första timmen och en bit in på den andra. Sedan kom den ordentliga smärtan och fick då svårt att trycka ifrån underlaget ordentligt. Innan smärtan kom gick det dock väldigt bra. Jag kom riktigt högt upp till bollen, fick den mitt i racket och hade en väldigt bra och fin vinkel ner i banan. Att jag är lång har alltid hjälpt mig i min serve då man får mycket gratis för sin höjd. Speciellt var det min platta serv som funkade idag. jag fick till den där riktiga handledssnärten som blir som den sista piskan som slår ner bollen i rutan. Overall är jag nöjd med träningen. 

tisdag 27 november 2012

Onsdag 14 november - Seriematch

Seriematch mot Järfälla TK i Järfälla. Så nu var det dags för match nr. 3 i Division 1. Upplägget för kvällen var likadant som under helgen. Inbollning med laget innan matcherna. Det är tre singlar och en dubbel som spelas. Idag vann vi med 3-1 i matcher och är väldigt nöjda, vi vet nu även att vi inte kommer åka ner till Division 2 för nästa år utan är säkra att stanna kvar i Division 1 vilket är riktigt kul.

Jag spelade inte någon match idag heller (no big surprise there...) men jag satt på banan som coach på 1a singeln. Det är riktigt kul och jag kände mig ännu mer involverad i matchen på så sätt. Kunna sitta och hjälpa min lagkompis till vinst är alltid nått man tycker om och så var även fallet idag. Man måste vara vaken och kvick i huvudet hela tiden så man kan ge tips och råd i sidbytena. (För att tillägga det så är det så att man får ha coacher på banan under seriematcher och inte som på vanliga tävlingar och matcher där man inte får ha med sig någon in på banan). Så 40 minuter inbollning blev det med grundslag, volley och serv och sedan satt jag på banan och coachade. 

Tisdag 13 november 2012

Träning 1 timme och 20 minuter tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna + massor med stretching
Vanlig träning igen. Idag blev det många många övningar med en massa matning och säkerhetsövningar. Det är tråkigt men det behövs och är väldigt nyttigt. En av övningarna som vi gjorde var att man är tre per bana varav två agerar "bollvägg". På det här sättet så styr man den sista personen som får jobba mer och hårdare under ett visst antal minuter innan man byter runt på positionerna. 
Reflektion: som sagt var så behöver jag verkligen den här sortens träning. Jag har lite svårt med att vara själv och bli styrd på det sättet då man får springa så mycket i både sidled och i djupled vilket gör att jag får ont snabbare i mina vader. Men om jag bortser från det onda (som jag inte kommer undan från) så är jag nöjd. Hög puls och många slag tycker jag om. Man vill slita för att vinna alla bollar även fast det inte är något poängsspel. Det var en tuff mental träning också. Att stå emot smärtan och orka fortsätta slita på varje boll är inte så lätt som man kanske tror. Jag gick av banan 10 minuter innan träningen var slut för jag hade för ont och för mycket kramp i vaden. 

Helgen v.45 - Seriespel

I helgen var det dags för årets första matcher för Djursholms damlag i seriespelet i Division 1 vilket är den näst högsta serien för damer i Sverige. Vi började med att möta Mälarhöjdens TK på lördagen och sedan Trollbäckens TK på söndagen. Båda dagarna hade vi hemma matcher så alla spelade i hallen i Djursholm.

Jag som är skadad och inte kan spela fullt ut (speciellt inte matcher) var med och bollade in innan matcherna. Jag ser till att vara med i laget hela tiden och de andra ser verkligen till och tycker att jag är en lika viktig medlem i laget som de som spelar matcher. Jag har valt att följa med i år på alla matcherna, vill inte släppa taget helt om tävlingssammanhanget och det här känns bra för mig, jag får lite av ett avslut av att ha spelat i högsta och näst högsta serien nu i Sverige i några år.
Min inbollning kändes bra. Hade mer spurt i benen idag och det gjorde så jag även kom mer rätt till bollen. Vi spelade en vanlig inbollning med grundslag, volley och serve. Vi avslutade med lite poängsspel med serve för att komma in i lite match liknande tankesätt.
Det blev 2-2 i matcherna mot Mälarhöjden och vi vann med 4-0 mot Trollbäcken under söndagen.
På onsdag möter vi Järfälla TK i Järfälla, dvs bortamatch!

Torsdag 8 november 2012

Träning: 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna
Idag var det damträning med damlaget. I helgen är det de två första lagmatcherna i Division 1 så det blev mycket match och poäng spel under träningen. Vi spelade både singel och dubbel och mixade runt med olika partners för att få variation, man vet aldrig hur ens motståndare spelar. 
Reflektion: det var en helt okej träning men var lite seg i benen efter alla övningar jag fick göra hos läkaren i tisdags. Med sega ben har man svårare att komma i tid till bollen så på de sättet som behövs och då blir varje slag lite lidande. Man kommer lite sent eller fel till bollen och även fast det kan vara endast någon centimeter eller två så kan det helt förstöra slaget. 
Det jag känner att jag ska ändra på inför nästa träning är att komma lite snabbare fram till bollen så att jag får den i rätt läge och så jag verkligen hinner anpassa mig de sista lilla korrigeringsstegen tills man måste slå på bollen. 

Tisdag 6 november 2012 - Läkarbesök Nacka

Idag var det dags för mitt läkarbesök på Nacka Närsjukhus hos en fotspecialist vid namn Lars Lindahl. Jag har varit orolig väldigt länge och mått psykiskt dåligt innan de här besöket för det skulle vara idag som jag skulle få veta om det går att operera min fot eller inte. Jag vet inte vad jag hoppades på heller. På ett sätt vill jag inte operera, jag menar det finns en risk med varje ingrepp man gör, oavsett hur duktiga läkarna än må vara. Men på ett annat sätt så vill jag ha en operation om det skulle göra så jag skulle bli helt frisk i foten och vaden igen.

Under besöket så kände han på vaden och tittade på mina MR bilder och mitt ultraljud. Han insåg, precis som Sophia-Hemmet har sett, att det är en kronisk skada som jag är född med som jag har. Han tyckte att det kändes som något slags "compartment" problem men han var inte 100 % säker.

Det läkaren kom fram till var i alla fall det att han ville skicka mig till Sankt Görans sjukhus för att göra ett trycktest, vilket menas med att man i princip sticker in tjocka nålar i vaden för att mäta trycket i soleus muskeln. Efter detta test skulle man sedan kunna veta till 100 % vad min skada är för något och om det ens är operabelt. Dock så medför det här trycktestet risker. Man kan skada nerver eller andra saker och det är speciellt svårt med tanke på att det är soleus muskeln man skulle testa och det är den vad muskeln som ligger längst "bak" och längst "in" i vaden.

Jag vet inte om jag vill göra det här trycktesten. De kommer komma hem en remiss med tiden för testen så jag behöver inte bestämma mig nu om jag vill göra det eller inte. Det är ett stort beslut, de kan påverka mitt framtida liv antingen positivt eller negativt. Det kommer krävas många tankar och diskussioner fram och tillbaka innan jag kommer ha bestämt mig för hur jag vill göra.

Höstlov - v.44

Under höstlovet blev de variation av träningen. En del tennis blev det med kompisar (då de vanliga träningarna i hallen var inställda under lovet) och sedan mycket rehab övningar för mina ben men även styrka för övriga kroppen. Det var skönt med en vecka utan en massa plugg med vanliga läxor. Dock skrev jag en uppsats för universitetet så lite skoltid blev det ändå.
Rehab övningarna som fick mest fokus under lovet var att stå på en balansplatta (på en fot i taget) och även tåhävningar. På balansplattan står jag i ca. 3 minuter i taget, lite varierande beroende på hur bra det går. När plattan vickar så får varje liten mini muskel i foten och underbenet jobba så den här övningen är väldigt bra för mig då jag försöker stärka alla små muskler och jämna ut storleken på de stora.
Tåhävningarna gör jag både med raka knän och sedan efter det blir det med böjda knän. Den lilla skillnaden kanske verkar liten men den gör så att övningen tar på olika delar av vaden vilket behövs för att komma åt alla olika muskler. Den med böjd knä är inte lika lätt att utföra och den känns lite tuffare vilket den inte är. När jag kör tåhävningar kör jag ca. 25-30 stycken per fot x3, men även här varierar det lite beroende på vilken dag det är och hur mycket jag orkar just den dagen.