lördag 1 juni 2013

Lördag 1 juni 2013 - Seriematch!!

Seriematch!

Idag var det seriematch igen. Det var hemmaplan för oss och vi spelade mot Lidingö TK. Jag var inte med och spelade utan var med som coach och maskot. Jag satt på andra singelns bana och jag är faktiskt riktigt nöjd med min coachning, jag var duktig och påpekade viktiga saker under spelet utan att ”leka tränare”. Julia, som jag coachade, vann sin match med 6-0, 6-0 och jag tror definitivt att jag hade åtminstone lite att göra med resultatet vilket är riktigt kul. Vi vann hela matchen med 3-1 och har hittills vunnit alla våra matcher förutom en som vi spela lika i. 

lördag 25 maj 2013

Sjuk av pollen...

Tyvärr så har jag varit hemma nu under några dagars tid av pollenallergin… jag har verkligen mått riktigt dåligt, rinnande ögon, snorig, dåsig och väldigt trött av både själva allergin men även av medicinerna mot de som har vanliga bieffekter såsom trötthet och dåsighet. Jag har på grund av detta inte gått på varken mina yoga pass eller nått tennis pass och bara hoppas de ska bli bättre snart. Med tanke på min astma så blir det bara jobbigare. Jag äter mina astma mediciner hela tiden men de känns inte alltid som de hjälper. Så de senaste dagarna har jag spenderat genom att vara inomhus så mycket som möjligt och tagit en massa mediciner för att försöka må bättre. 

onsdag 22 maj 2013

Tisdag 21 maj 2013

Träning: 2 timmar tennis
Uppvärmning: löpning
Tennis träning med en massa spelare. Idag var vi många på planen och det var roligt. Sammanhållningen var på topp och det är alltid roligare att spela när stämningen är bra. Vi körde först några övningar och jobbade med säkerhet och efter det så körde vi poäng under typ sista timmen.
Reflektion: idag var jag trött i benen och kroppen. Jag känner av att allt skolarbete tar på mig just nu så jag var även ganska mentalt trött. Mitt fotarbete var på grund av detta inte 100 % men jag kämpade på varje boll ändå. Man får försöka lära sig att strunta i smärta och trötthet för att orka lite längre. Det är extremt tufft att lära sig det men de hjälper väldigt mycket i längden. Jag försöker att lära mig både ”kör ända in i kaklet” och även att hålla smärtan från benet borta/stänga den ute så länge som de möjligen går. Det som dock fungerade väldigt bra idag var min serv. Min andra serv har aldrig varit speciellt hård men den har en skruv och twist så den blir väldigt svårtagbar ändå, även för killarna. Med tanke på allt plugg, mitt ben och andra saker så är jag nöjd med träningen.

måndag 20 maj 2013

Måndag 20 maj 2013

Träning: 1 timme tennis
Uppvärmning: sprang kring banorna och sedan stretching
Idag var det måndagsträning igen men med tanke på hur mycket plugg jag har just nu (4 uppsatser, 3 presentationer och 2 universitetstentor kvar) så valde jag att bara spela en timme idag istället för två. Idag var det bara jag och tre killar där var av en av dem kom hem i fredags från sitt första år av collegetennis i USA. Jag fick spela mot honom och jag spelade SÅ BRA. Han är väldigt säker och missar nästan inga slag alls längre efter ett år med tennis utomlands. V började med en vanlig inbollning och sedan körde vi några övningar där man skulle spela cross men sätta bollen i en liten uppmålad ruta á 1x1 meter nere i forehand hörnet. Vi skulle göra detta för att öva på att hålla längd, säkerhet och även så klart placering. Under de 10 minuter av forehandcross så var det jag som fick flest träffar i den lilla rutan och under backhandtiden så fick jag näst mest träffar vilket jag känner mig oerhört nöjd med.
Reflektion: idag spelade jag väldigt bra. Jag var konsekvent och hittade en jämn rytm som lyfte mitt spel istället för att jag bli blev stressad. Vad som dock var riktigt jobbigt var det att jag glömde min kompressionsstrumpa hemma så jag hade under träningen väldigt ont i min vad. Jag försökte att hjälpa den lite genom att massera den när jag hade tid och försökte stretcha den lite när man hämtade bollar. Efter träningen var jag helt slut och känner verkligen att jag gav hela kroppen en ordentlig träning. Är så nöjd och älskar känslan i kroppen efter en riktigt hård och fysisk träning.

P.S. Vi spelade lika (2-2) i matcherna igår under den andra seriematchen. Igår var det trollbäckens TK vi mötte och det är i division 1 vi spelar. 

lördag 18 maj 2013

Lördag 18 maj 2013

Träning: 1 timme yoga och 30 minuter tennis (inbollning)
Uppvärmning: solhälsningar innan yogan och sedan löpning innan tennisen
Idag har jag först varit och tränat en timme yoga på SATS och det gick bra tycker jag. Hade inte så ont i mina vader vilket var skönt och det var mycket övningar för magen och rygg idag där jag är stark så det var också ganska skönt. Vi alvslutade passet som vanligt i vila med olika avslappningsövningar. Efter jag var klar med yoga passet blev det en snabbdusch innan jag blev hämtat av mina klubbkompisar vid Danderyds Sjukhus för att åka till Mälarhöjden och ha säsongens först seriematch.
Vi kom dit i god tid innan matchen och jag var med som maskot och för att sitta som coach på en av banorna. Vi bytte om till tennis skor och började bolla in. Det var fina banor men dock var det dåligt väder, riktigt kallt, ingen sol och ganska blåsigt. Dessutom så ligger Mälarhöjdens utebanor precis vid motorvägen vilket gör att det låter nå enormt från vägen och alla bilarna. Jag fick sitta på en av banorna och agera coach vilket jag tycker är riktigt roligt. Jag tycker att det är så kul för då känner jag mig fortfarande givande och som en del i laget och inte bara ”den skadade tjejen som följer med på matcherna även fast hon inte kan spela”. När jag coachar så försöker jag att hålla mig på en nivå där jag ”har rätt att vara”, jag vill inte sitta och försöka ändra någons teknik eller så för jag har inte den utbildningen för att kunna egentligen ens ha sådana åsikter och jag vet att sådana kommentarer inte heller uppskattas när de kommer från en jämnårig. Jag försöker istället hålla en positiv attityd, peppa spelaren och prata om motståndarens svagheter istället om jag upptäckt och sett några.
Vi vann den totala matchen med 3-1 i matcher (vi förlorade en av tre singlar men vann dubbeln). Det känns som en riktigt bra start på serien och vi har nästa match imorgon på söndag men den kommer inte jag kunna vara med på för jag har så mycket plugg att göra och måste även på en konfirmationsmottagning.
Reflektion: min inbollning gick bra, speciellt hittade jag min fina topspinn och på de banorna studsar bollen riktigt högt. Detta gör så att fotarbetet blir extra viktigt för att minsta felsteg gör så att man inte hinner fram till bollen i tid. Det blandat med vinden = riktigt kalas…. Men jag spelade väldigt bra och känner att jag börjar komma i form vilket gör mig glad och gör så jag tänker mindre på mina skador och astman som just nu är ett riktigt stort problem. 

torsdag 16 maj 2013

Torsdag 16 maj 2013

Träning: 75 minuter yoga
Uppvärmning: under själva passet (i början) gör man bland annat så kallade ”solhälsningar” för att väcka kroppen till liv och bli varm
Idag var det en 75 minuter yoga på SATS vilket är en perfekt längd för ett gruppass i yoga. Vi var dock bara 13 personer där idag så det var väldigt skön stämning och inte för mycket ljud. Idag var fokusen på att öppna upp höften och pusha sig själv till saker man vanligen kanske inte vågar.
Reflektion: den här yogan var helt otroligt bra för mig. Jag är väldigt stel i min ländrygg så att göra olika ”höft-böjare” och liknande ger väldigt positiva effekter på mig. Det kan jag använda både på tennisen men även i mitt vanliga liv. Som jag skrivit här på bloggen förut så får jag många bra saker från att gå på yoga, speciellt med tanke på min astma och andning som man verkligen fokuserar på inom yogan. Även så blir min koordination mycket bättre och jag blir rörligare för varje timme jag tränar. 

tisdag 14 maj 2013

Tisdag 14 maj 2013

Träning: 1 timme tennis
Uppvärmning: löpning
Idag var det träning för mig igen med tre killar och två tränare. Seriespelet har börjat nu igen och i helgen har vi tjejer (jag är maskot) vår första match i Mälarhöjden och sedan någon annanstans på söndagen. Men idag var det träning i alla fall och med tanke på de kommande matcherna så spelade vi poäng under hela träningen efter inbollningen. Killarna har haft sin första match och ska också spela fler matcher nu under kommande helgen. Vi spelade poäng med serve och tränarna valde att vi skulle spela supertiebreak och att alla skulle möta alla. Killarna är större och starkare än mig och det märks som mest när man ska serva för de slår så hårt och servar med en sådan kraft som ibland är otagbara om de även lyckats med sin placering.
Reflektion: när killarna servar så pass bra som de gör så måste jag planera redan innan den kommer hur jag ska göra för att returnera på bästa sätt. Det jag oftast börjar med är att backa bakom baslinjen så jag får så mycket tid på mig som möjligt att returnera slaget. När serven väl kommer så anpassar man ”splitsteppet” så att man kommer rätt till bollen och varken får en för tidig träff eller för sen. Under resten av spelet så försöker jag att vinna med uthållighet och bra placeringar istället för att försöka vinna kraft. För mig fungerade spelet bra idag och jag är jättenöjd nu i efterhand. Jag vann en match, förlorade en med 9-11 och en med 6-10 (mot den bästa killen) så jag spelade verkligen bra. Mina servar är inte super hårda (i alla fall inte min andra serve) men den har en ordentlig spinn som killarna inte tänker på och därför missar många av sina returer. 

Måndag 13 maj 2013

Träning: 2 timmar tennis
Uppvärmning: löpning runt slottet och banorna + stretch
Vi började träningen med inbollning efter uppvärmningen. Vi körde en ordentlig inbollning för av fyra personer som spelade igår så var det två som inte spelat ute på slottsbanorna än och de ville gärna komma in så bra som möjligt och känna på underlaget ordentligt. Efter inbollningen satte vi upp små pyramider bestående av fyra bollar nere vid baslinjen ute i forehandhörnet. Sedan spelade vi cross (forehand) till man fick två träffar på dessa små pyramider, en på varje sida, som fanns uppsatta. När vi blev klara med den övningen bytte vi sida och spelade backhand cross istället tills vi även där fick två träffar. Innan vi sedan servade och tränade returer så spelade vi även lite poängspel med inside-out forehand.
Reflektion: idag var det en jobbig och hård men bra träning. Just nu har jag väldiga problem med pollen allergin som är i luften och det gör att min astma blir värre, ögonen och näsan rinner och halsen kliar. Övningarna var tuffa och krävande, både mentalt och fysiskt och jag fick ont i min vad efter 1 timme och 10 minuter av spel. På slutet av träningen kunde jag inte springa ordentligt (+ att jag hade super svårt att andas) men jag är väldigt nöjd med mitt spel. Jag träffade pyramiderna under den övningen till exempel och vann även de två poängövningarna vi körde. Jag är fortfarande väldigt osäker på gruset när det gäller att glida men jag har bara spelat ute två gånger så den vanan kommer nog snart också. Det är så kul att spela ute igen. 

söndag 12 maj 2013

Vecka 19 2013

Måndag:

Träning: tennis 2 timmar
Uppvärmning: löpning kring slottet (Djursholms) och banorna
FÖRSTA UTETRÄNINGEN I ÅR! Så himla rolig träning. Nya tider för vi har äntligen spelat ute för första gången. Vi spelade uppe på slottsbanorna som vanligt och vi hade blå himmel och sol tills det blev mörkt. Med tanke på att det var allas första spel utomhus så körde vi en lång inbollning så att vi verkligen fick känna på bollen och underlaget, det är en stor skillnad från att spela inne så klart. Efter det körde vi några övningar som man samlade poäng under och på slutet så fick den som samlat minst poäng springa en ”idioten” över hela banan. Jag klarade mig båda gångerna, fick näst mest poäng en gång och sedan kom jag 3a av oss 5 som spelade denna träning. Jag var mer nöjd än vad jag trott jag skulle vara efter första träningen för det är svårt att byta underlag. Så därför var jag väldigt nöjd. Dock var banorna kanske inte de bästa (än) så det blev ganska många felstudsar och konstiga ”dead spots” över banan, men det är inte mitt fel eller något jag kunde göra åt där och då.

Jag kände bara lite smärta i magen efter sjukhusbesöket förra veckan vilket också var skönt. Det håller verkligen på att försvinna och bli bättre just nu. Jag hade ont i foten, tyvärr som vanligt, men gjorde en ordentlig uppvärmning och såg verkligen till att hela benen och fötterna var ordentligt varma innan jag började spela.

Torsdag:

Torsdagen var det en röd dag, det vill säga ingen tennis träning på kvällen. Istället så var jag på SATS och tränade ben fys och speciellt för mina vader i en benpress. Det kändes ganska bra men jag har ganska svårt att veta när jag ska sluta. Om jag kör för länge så kan jag knappt gå dagen efter vilket inte är så bra. Så det jag övar på (medan jag kör i maskinerna) är att lära mig att stanna och vila i några minuter precis innan jag börjar krampa i vaderna. Det börjar att bli bättre men som jag säger så är det fortfarande svårt tycker jag.

Lördag:

Träning: yoga 1 timme på SATS
Idag var det dags för en timme yoga på SATS. Vi körde en timme med många övningar för bålen och även många balansövningar/poser. Jag tycker verkligen om att gå på yoga och det hjälper mig mycket inom tennisen. Både för andningen som jag får bättre koll på vilket underlättar mig med min astma men även att få en mycket bättre kroppskontroll och kordination. Det var en ställning som var en omvänd brygga som gjorde att mina vader började krampa men annars klarade jag hela passet utan några problem av mina skadade ben vilket är skönt när det händer. 

måndag 6 maj 2013

Vecka 18 2013

Tisdag:
Träning: tennis 1,5 timme
Uppvärmning: löpning + stretch
Idag var det en tennis träning med mycket spel och lite snack. Har slagit otroligt många slag och hittat tajmingen som funkar bäst för mig. Vi körde en del övningar där man efter var 10.de minut skulle springa en ”idioten” för att hela tiden ha fart i kroppen och träna till max. med tanke på mina skadade vader var detta inget jag kunde göra så istället (självmant) gjorde jag situps under hela tiden som de andra sprang. Jag fick många kommentarer av mina tränare för det här och det kändes väldigt bra. Jag tycker nämligen ofta att det är jobbigt att inte kunna delta i alla övningar eller annan fys som vi kör på träningar och därför kändes det bra att jag kunde träna magen istället för att springa.

I övrigt gick spelet bra och jag var väldigt nöjd med hur bollsäker jag var. Det var inte många bollar som jag slog ut och mitt fokus var verkligen på topp. Jag var med i huvudet och kunde hela tiden känna att jag var snabbtänkt och detta hjälper otroligt när man spelar en så pass snabb och fartfylld sport som tennis. 

Onsdag: Sjukhusbesök
Under onsdagen fick jag väldigt ont i magen på kvällen. Det var i delen av magen där blindtarmen sitter så jag blev orolig för smärtan aldrig gav med sig. Så vid 23 på kvällen när jag skulle lägga mig och sova så ringde jag till sjukvårdsupplysningen för att fråga om deras åsikt. Jag ringde och det var ingen tvekan om att jag skulle åka in till akuten på Danderyds Sjukhus.

Så jag åkte in med min mamma och fick läggas in över natten, tog en massa tester och blodprov. Tillslut fick jag provsvaren och de kom tillbaka och visade inte tecken på någon infektion. Så detta var ju positivt och jag fick tillslut under torsdagsmorgonen åka hem med smärtstillande. De hittade inget fel på mig utan bad mig att vila och ta det lugnt tills smärtan skulle försvinna och om smärtan skulle bli värre så skulle jag uppsöka vård igen.

På grund av det här sjukhusbesöket och all smärta så tränade jag inte på varken torsdagen eller något under helgen. Jag åt smärtstillande ända tills måndagen v.19. 

måndag 29 april 2013

Vecka 17 2013

Tisdag:

Träning: 1,5 timme tennis
Uppvärmning: hopprep + löparövningar
Vi spelade mycket poängspel idag, först utan serve och sen med. Vi spelade både övningar där man spelade med någon annan såsom dubbel men även singelövningar. Idag kändes min kropp och spelet bra i en timme och sedan fick jag väldigt ont. Vaden krampade och ville inte sluta med det så jag fick stå ut med smärtan under sista halvtimmen av träningen. Jag ville inte kliva av för att det var en så bra och fysisk träning och jag kände verkligen att jag fick ut mycket av den.

Torsdag:

Träning: tennis 2 timmar
Uppvärmning: sprang en stund och sedan gemensam stretch med resten av tjejerna
Damträning och även infodag inför den kommande serien. Jag ska inte vara med och spela (på grund av min skada) men jag är med i laget och ska försöka att vara med varje match, antingen som hejarklack och stöd eller som coach på banan beroende på hur många tränare som kommer vara med varje match. Det känns bra att vara med till viss del även fast det är tråkigt att jag inte kan spela.

Träningen gick i alla fall bra och speciellt så hade jag en fin topspinn på min forehand. Jag kom verkligen under bollen och kunde känna hur racket tryckte mot bollen med rätt vinkel vilket ger den ordentligt med spinn. Förutom att forehanden gick så bra så vann jag även en poäng övning som heter ”trean” på slutet av träningen. Det känns väldigt kul att jag fortfarande är med och vinner och kämpar hårt mot de andra även fast jag har mina problem med mina ben. Lär dock ha ganska ont i benen imorgon med mycket träningsvärk men de får jag överleva.

Lördag:

Träning: 1 timme yoga på SATS
Idag var det min vanliga yoga timme på SATS och de kändes väldigt skönt med en ordentlig genomkörare av hela kroppen och mycket stretching. Vi tränade allt ifrån nacken till musklerna i tårna. Kom dessutom in väldigt bra i min andning vilket hjälper mig framåt i både min träning men även i resten av livet och skolan. Jag lär mig att slappna av och hitta en plats i mig själv där jag inte behöver oroa mig eller tänka på några onödiga saker. 

onsdag 6 mars 2013

Tisdag 5 mars 2013

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning och stretch
Idag var det väldigt få med på träningen. Det är många som är sjuka med influensan så det är bra att dem varken tränar eller är i närheten av oss som lyckats hålla sig friska. Under träningen körde vi ganska mycket bas spel och jobbade mycket på att alla skulle få igång tajmingen igen ordentligt efter lovet. För mig var det här precis vad jag behövde med tanke på att jag inte spelat under lovet. Vi körde allt från raka till cross och även övningar med att bara slå slagen i basrutan för att spela med längd. På slutet servade vi lite och avslutade med några super tiebreak.
Reflektion: jag är ganska nöjd med min insats av dagens träning för jag kände verkligen hur jag kom in i spelet efter en veckas frånvaro. Det var skönt att röra på sig igen genom annat än skidåkningen för andra muskler blev aktiverade. Speciellt är jag nöjd med min forhand som jag riktigt hittade känslan i. Hade rätt topspinn och längden var bra men inte för nära baslinjen utan bra marginal. På slutet så hade jag ”som vanligt” ont i mina vader så därav tänkte jag knappt alls på hur resultatet blev i poängspelet som var det sista vi gjorde under träningen. 

måndag 4 mars 2013

Vecka 10 2013

Nu är jag tillbaka på svensk mark igen efter sportlov i Österrike. Under sportlovet blev det ingen tennis träning men en massa skidor. Jag var lite orolig innan vi åkte dit för jag visste sen förra året att jag får lite ont i mina vader av skidåkningen så jag tog det som det kom en dag i taget. Vi var i Wagrain utanför Salzburg vilket är (om jag minns helt rätt) det tredje största liftsystemet i Europa. Så varje dag hann man åka så mycket skidor så det var sjukt. Under veckan hade vi sol hälften av dagarna och sol gör att snön blir som sorbet och just den konsistensen var den som gav mig mest smärta. Det gjorde så min vad muskel helt tog slut och då kunde jag knappt använda benet på det sättet som behövs för ordenlig skidåkning.

Det som dock var bra var att jag fick bra med träning för låren och andra muskler som jag inte ofta tränar för tennisens skull. På hotellet fanns det även en speciell bastu med någon form av infraröda strålar i. den testade jag att sitta i några gånger och mina vader blev super varma där i. dem kändes mjukare precis efteråt och under resterande timmar av kvällen men under dagen efteråt kände jag ingen speciell skillnad vilket jag hade hoppats. Så alltså ännu ett test för att se om jag kunde minska smärtan som inte fungerade. 

tisdag 19 februari 2013

Vecka 7 2013

I tisdags så blev tennisträningen ganska rolig. Det var få på träningen för många var sjuka så det var en rolig träning med övningar som är både fysiskt ansträngande men ändå roliga så man skrattade en del. Reflektionen av träning är att det var skönt att vara färre spelare än vanligt, det gav mig lite mer tid att prata med tränarna och få mer synpunkter på mitt spel under träningen än i vanliga fall.

I torsdags så spelade jag tennis träningen i en timme och sedan blev jag träffad framme på nät på min vänsterhand av en boll. Jag fick den på mitt vänstra långfinger, den knäckte fingret bakåt och de gjorde så ont. Jag tappade känseln helt i hela fingret och det började svälla upp. Jag fick kliva av planen och hela träningen för jag kunde inte greppa racket alls och det gjorde så ont. Så jag gick av och fick sitta med kylklampar på fingret i cafeterian istället. Jag fortsatta att ha ont i fingret under resten av veckan och det är troligtvis en stukning av mitt långfinger det handlar om. Som tur är så bröt jag ingenting. Nästa träning blir imorn, tisdag. 

På onsdagen var jag även på Sats en till gång och tränande i benpressen på mina tåhävningar med vikter. Har riktigt ordentligt med träningsvärk just nu. 

tisdag 12 februari 2013

Vecka 6 2013

Den här veckan hard et hänt en hel del faktiskt. I tisdags hade jag min vanliga tennis träning och jag spelade sjukt bra. Min backhand och min slice var de slagen som fungerade bäst och jag kände dessutom mig fräsch i nästan en hel timme (vaden syftar jag på alltså). Jag lyckades dra igenom varje slag ordentligt vilket gav en bra topspinn och bra marginal över nätet varje gång samtidigt som de var hårda och ”tunga” baslinjeslag. Jag var riktigt nöjd med den träningen som varade i 1,5 timme.

På torsdagen så var det dam träningen under 2 timmar och det var en ganska trött träning för min del tyvärr. Hade haft mycket i skolan under dagen och sedan även en obligatorisk workshop mellan 15-17 på universitet innan träningen som började vid 18. Jag var slut mentalt innan vi började spela och sedan tog kroppen slut relativt snabbt också. Dock var det flera på träningen som också var trötta så jag var inte ensam. Det som dock var positivt var att jag hade fortfarande kvar den sköna känslan i backhanden från tisdagens träning. Den fungerade lika bra under torsdagen som under tisdagen.

På lördagen så åkte jag och pappa till Sats för att träffa hand kiropraktor som jobbar där några gånger i veckan. Den killen, Johan, har själv tydligen haft ”compartment problem” i sina armar som han lyckades träna bort. Så nu ville han träffa mig och se om den chansen skulle finnas hos mig med. Så jag fick träna i en benpress maskin fast endast göra tåhävningar och inte använda hela fötterna och benen som man egentligen ska. Syftet var att jag skulle köra fram tills min kramp och det onda kommer och då sluta, ta paus och vila tills krampen var över för att sedan köra igen. På det här viset ska jag förhoppningsvis kunna träna mina vadmuskler till att bli starkare men även till att kunna klara mer träning innan mjölksyran och krampen infinner sig. så mitt mål med den här träningen, som jag nu kommer börja köra på Sats några gånger i veckan framöver, är att kunna spela en hel tennis träning utan att få ont. Förhoppningsvis så kommer den här teorin i alla fall lindra min smärta lite. 

söndag 3 februari 2013

Söndag 3 februari 2013

Träning 1 timme bål och överkropps fys
Uppvärmning: träningscykel och stretch
Helg och KM i hallen dvs träningen idag blev fys. Jag körde en timme efter mitt bål pass jag har fått av Agneta (min sjukgymnast). Det blev situps övningar av olika slag, både sådana nere på backen men även övningar med hjälp av en ”fitness boll” i lagom storlek. Bollen använde jag även till några övningar för axlarna och speciella armhävningar. På slutet körde jag övningar för rumpan och ländryggen innan jag avslutade med några repetitioner med gummiband för mina vader.
Reflektion: ett hårt pass blev det och jag har redan ont i magen nu några timmar efter att jag körde. Det är svårt att säga om något kändes ”bra eller dåligt” under ett fys pass tycker jag. Det är inte så att man behöver någon tajming eller så under situps. Men kroppen känns mer och mer stark efter halsflussen vilket så klart gör mig glad. Behöver få tillbaka den styrka och uthållighet jag har tappat. Så som slutsats var det en bra timme och jag är nöjd, det bästa var nog att kroppen börjar reagerar bättre och jag känner hur kontrollen börjar komma tillbaka över min koordination osv. 

fredag 25 januari 2013

Torsdag 24 januari 2013

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning och stretch
Idag var det tennis igen och idag kände jag mig starkare redan från uppvärmningen. Jag hade med mig kroppen lite mer och det påverkar hela spelet och träningen på ett positivt sätt. I helgen börjar SM för de andra tjejerna och killarna jag spelar med men med tanke på min skada så kommer jag inte följa med upp till Falun. Så dagens träning spenderades med en variation av olika övningar och slag. Uppvärmning och inbollning var som vanligt och sedan körde vi lite volley övningar och attackspel. Först utan poäng och sedan med poäng. Vi servade och tränade på returer som sista övning innan jag klev av.
Reflektion: jag är betydligt mycket mer nöjd med träningen idag än i tisdags. Idag var kroppen med mig på banan och jag var inte lika stressad som förra träningen. När kroppen är med så är huvet mer och allt går mycket snabbare. Att komma fram till bollen rätt och snabbt gör resten av slaget enklare. Idag funderade min backhand så bra. Topspinnen var perfekt och jag kom hela tiden under bollen precis i tid. Det som fixade det sista med den var att jag följde genom hela slaget hela vägen genom eftersvingen. Bollen fick hela tiden en riktigt bra bollbana med god marginal över nätet. Nu börjar jag komma tillbaka ordentligt efter halsflussen. 

onsdag 23 januari 2013

Tisdagen 22 januari 2013 - tillbaka på banan

Äntligen är jag frisk och min penicillinkur är slut vilken är så skönt. Så idag var det dags för tennis igen efter halsflussen. Det var väldigt skönt till en början att röra på mig men det kändes i kroppen att jag varit riktigt sjuk under två veckors tid. Hela kroppen var öm och jag tog slut väldigt snabbt. Min ork är inte så bra och jag känner att styrkan och uthålligheten hos mig har försvagats av sjukdomen och att mycket energi har gått åt till att bli frisk.

Bortsett från att jag tog slut snabbt så var mitt fokus mest på att få in tajmingen i slagen efter det korta uppehållet. Jag försökte hitta tillbaka till det mjuka i slagen och en bra rytm och inte tänka på nå detaljer just idag. Vi körde mycket bollövningar med många slag. Vi räknade bland annat slag ner i basrutan under tio minuters tid och sedan bytte vi ruta och så vidare. Det är en mentalt krävande övning som tar på ens tålamod nå enormt. För mig är det en riktigt viktig övning då jag ofta har för lite tålamod på att vänta ut misstag från min motståndare under matchspel.

Jag klev av banan när det var 15 minuter kvar. Jag var helt färdig och hela kroppen skrek att den inte orkade mer. Men jag är nöjd med att jag hittade tillbaka till min rytm ganska snabbt i slagen vilket gör att man känner sig säkrare på planen. Nu ska jag vila upp mig inför torsdagens träning.

Efter ca 40 minuter fick jag ”som vanligt” ont i benen och vaderna. Idag hade jag dock på mig nya skor som är betydligt hårdare än mina gamla. Jag ska spela med dem några träningar till och se om jag får mindre ont i vaderna av dem. Efter idag hade jag så ont i hela kroppen så jag tänkte inte så mycket på hur skorna kändes. Jag får se på torsdag under nästa träning om jag känner av någon skillnad eller om jag kanske får ont först efter längre tid än vanligt. 

söndag 13 januari 2013

Yaay ovanlig form av halsfluss...

Så idag var jag på Karolinska Sjukhuset. Jag har under veckan ända sen i tisdags haft ont i halsen och även varit stel och haft ont i hela kroppen. Jag trodde att jag hade influensan men när de nu inte försvunnit eller ens börjat avta efter 4 dagar så kände jag och mina föräldrar att vi ville kolla upp vad jag var för sjuk. När jag vaknade imorse hade jag svårt att andas för att halsen var så svullen och jag var alldeles grötig på rösten. Så efter ett besök på akuten på KS har jag nu fått dropp och medicin mot min ovanliga form av halsfluss. Det är tydligen inte den vanligaste formen som många får utan det här var en av de ovanliga. Jag är helt slut i kroppen och väntar nu bara på att medicinerna ska börja värka… det var tur att vi åkte in för annars lär jag ha haft chansen att vara sjuk betydligt längre än vad jag nu kommer vara med tanke på medicinen. Hoppas jag piggnar till nu så snabbt som möjligt.

tisdag 8 januari 2013

Tisdag 8 januari 2013

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna och lång stretch
Idag var det dags för första tennis timmen hemma i Sverige igen. Spela inomhus igen och inte ute är lite tråkigt och speciellt med tanke på att det är så kallt ute så hallen var ovanligt kall också. Jag spelade med Beata och Viktor och sen dessutom med Christian (tränaren). Det var en riktig plågo-träning med tuffa övningar och sedan poängspel på slutet. Vi körde ”klockan” i typ 20 minuter tror jag vilket var riktigt tufft. (Jag tror jag har beskrivit klockan förut under nått gammalt inlägg). Efter det körde vi ytterligare en jobbig övning som är väldigt fysiskt krävande som kallas för ”tre cross en rak” och jag tror inte jag behöver förklara mer för namnet säger vad det är den går ut på.
Reflektion: för att vara första tennis timmen hemma igen är jag ganska nöjd. Jag blev dock trött i mina ben och vader väldigt snabbt vilket också gjorde att jag fick ont i dem. Det är så mentalt tufft att ha den här skadan i mina ben, att veta att inget kan gå sönder är dock en liten tanke som får mig att fortsätta. Mitt spel fungerade bra och det var inte riktigt något speciellt som gick varken super bra eller super dåligt. Det mesta var att jag drog så mycket fokus till mina ben som gjorde så ont. Men tillslut tog jag mig igenom hela träningen och lyckades komma hem. Det blev lång stretch och sedan en del rehab övningar på min yogamatta innan en efterlängtad dusch. 

Tillbaka efter lovet!

Så nu är jag tillbaka efter lovet och solen på Mauritius. Jag var sjuk under största delen av december efter att ha tagit en spruta inför min resa till Mauritius som ligger utanför Madagaskar och det är därför det var så få inlägg från träningar under december. Jag var inte frisk nog att träna eller knappt ens röra på mig så…

På Mauritius så spelade jag en gång med pappa. Det var helt sjuuuukt varmt och så annorlunda från kalla lilla Sverige. Fuktigheten och de varma vindarna gör att man tar slut mycket snabbare än vanligt. Från att ha spelat länge inomhus till att gå ut och spela utomhus var härligt ändå. Att få frisk luft är speciellt bra för mig med tanke på min astma men fuktigheten var lite jobbig (en av sakerna just min astma reagerar på ett negativt sett…). Träning gick hur som helst väldigt bra. Det var hard court underlag och alla slag kändes bra sett till det mesta. Det som dock inte fungerade helt var min topspinn, jag slog ut många bollar med någon decimeter utanför baslinjen. Detta berodde mycket på att jag inte slog varje slag fullt ut, eftersvingen var inte total. Mot slutet av timmen så kändes det mycket bättre och jag fick då mer tag på bollen och fick till den där spinnen man behöver för att bollen ska rullas in innanför linjerna. Det här var dessutom mer sett på forehand sidan än min backhand som fungerade super.

Det var väldigt roligt att spela med min pappa, har inte gjort det på länge så det var kul. Dessutom är det så fantastisk miljö som banorna låg på så det var en otrolig upplevelse. Det var palmer runt omkring, underbara blommor och fåglar som kvittrar som tusan. Men överlag är jag nöjd med min träning och speciellt över att jag lyckades vrida om min teknik så att jag spelade bättre ju längre träningen gick och det är något som är riktigt viktigt att kunna.