måndag 17 december 2012

Söndag 2 december 2012

Seriematch hemma i hallen 
Uppvärmning: löpning och sedan gemensam stretch + tagg 
Idag var det dags för årets sista match i serien för damlaget. Jag bollade in tillsammans med de andra och det kändes mycket bättre än den sista träning då jag var så trött. Idag var de fart i benen igen och det var riktigt roligt att spela. Det som var bäst under inbollningen för min del var dock min serv som jag fick till riktigt bra. Andra serven hade fin spinn och twist som de kallas då de studsar både upp och åt sidan efter nedslaget. Min första serve fungerade också, den är platt men idag satt den stenhårt i rutan varje serv. Som vanligt så spelade jag ingen match med tanke på foten men hejade så klart på mina lagkompisar. 

Matchen spelades hemma mot Uppsala och vi var säkra redan innan matchen på att få vara kvar i samma serie även nästa år. Vi förlorade matchen i totalen men var ändå relativt nöjda med de olika matcherna. Innan matcherna tog vi även en gruppbild som jag tänkte lägga upp snart. 

Torsdag 29 november 2012

Sjukgymnastik 40 minuter på Sophia-Hemmet
Uppvärmning: Stod en stund på balansplattorna
Idag var det dags att träffa Agneta igen. Med tanke på att jag ska på 200-dagars ikväll så körde vi ingen djup-massage, vill kunna dansa och inte ha allt för ont under hela kvällen och natten. Istället så körde vi ett "all round fys" pass med mycket fokus på bål träningen och rumpa. Vi har så länge nu försökt att träna upp mina vader för att se om smärtan försvinner men med tanke på att de inte skett nån skillnad så valde vi nu att testa att byta taktik. Nu ska vi istället se om det går att bygga upp mer styrka kring bålen och så vidare och på det sättet minska trycket på benen. 
Reflektion: Det kändes bra med ett ordentligt pass för hela kroppen. Vi arbetade mycket med stora träningsbollar (fitnessbollar) och även många övningar med min egen kropp som vikt. Efteråt var jag helt slut i magen, ryggen och rumpan och bara halvont i vaden vilket var syftet med timmen. Nu ska de bli kul med festen ikväll och jag vet att jag inte kommer ha ont hela kvällen. Ska fortsätta med det här programmet nu ett tag framöver och se om det sker någon skillnad. Jag hoppas på det bästa! 

Tisdag 27 november 2012

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna
Vanlig träning som gick sisådär. Jag var trött och hade dåligt fotarbete vilket så klart gav effekt på hela träningen. Mycket i skolan som tynger en också med sjukt mycket plugg så man är trött i huvudet inför träningen. 
Reflektion: den 1,5 långa träningen kändes som en evighet och jag var inte ensam med att vara trött. Det var flera som hängde med huvudena och de gjorde så att hela stämningen på banorna sjönk också. Vet inte vad mer jag kan skriva, det var en tung dag och vi har alla såna dagar och idag var det min tur. 

fredag 7 december 2012

Helgen v.47 - Seriematch

I helgen har jag varit nere i Lidköping tillsammans med damlaget för att spela två stycken seriematcher. På lördagen mötte vi Lidköping som har ett riktigt starkt lag. Vad jag vet är det dom som kommer åka upp till Elitserien inför nästa höst, de har vunnit alla sina matcher hittills tror jag. Vi förlorade totalt med 1-3 i matcher där vi tyvärr fick bryta den sista dubbeln då Julia från mitt lag fick ont i knät. Jag bollade in innan matcherna började och det kändes bra även fast jag hade ganska så ont i mina vader efter att ha kört tåhävningar innan frukosten tidigare på morgonen.
På söndagen fick vi ställa upp med en lite sämre laguppställning då vår 1a seedade i laget skadade sitt knä under lördagen. Det blev 2-2 i matcher och efter den här helgen är vi (Djursholms TK) säkra att vara kvar i serien även nästa år vilket känns jättekul.
Hela helgen var riktigt bra, god mat och roligt sällskap. Vi är nöjda med vår insats och har nu presterat tillräckligt för att va kvar i samma division nästa år vilket är riktigt bra!

Torsdag 22 november 2012

Träning 1,5 timme
Uppvärmning: mjukgörande stretch 
Damträning med laget. Var en rolig träning med Anki som tränare på banan. Hon är en riktigt bra tränare och har blivit utnämnd till Årets Tränare för några år sedan. Hon har alltid en glädje på banan som gör att man aldrig har tråkigt, oavsett hur jobbigt det än må vara. Hennes träningar är dessutom väldigt varierade och hon lägger vikt vid variation vilket också är otroligt bra. 

Här är en liten intervju med Anki från några år sedan, kan va kul att läsa: http://www.djtk.se/?post=548

Reflektion: Det var en riktigt bra och rolig träning idag. Med tanke på att det bara är tjejer och vi alla är med i damlaget har vi alltid så kul tillsammans, både på och av banan. Mycket skratt och en massa minnen tillsammans gör att atmosfären blir riktigt bra och trevlig och det höjer spelstandarden också. Som sagt var så var det en träning med mycket variation idag. En av de grejerna som jag fick kämpa mest med under träningen var min backhand volley. Jag har en tendens till (har haft den under flera års tid) att jag inte är tillräckligt långt fram med min armbåge i själva slaget. Detta skapar problem för då är racket inte rakt i träff-ögonblicket och då kan man inte trycka och "stöta" ned bollen på det sättet som man ska i volleyn. <mot slutet blev det dock lite bättre, fick fram armbågen lite mer och då blev volleyn genast bättre. Ska tänka  på det inför nästa träning också!

Tisdag 20 november 2012

Träning 1,5 timme
Uppvärmning: löpning kring banorna och en massa stretch 
Idag var det dags för den vanliga tisdagsträningen. Vi körde relativt varierat och jag försökte köra på så mycket som möjligt under början av träningen tills jag började få ont. Vi avslutande med 30 minuter poängspel som inte gick super bra med tanke på smärta i vaderna för min del. 
Reflektion: Min forehand kändes väldigt bra idag. Jag kom ner ordentligt under bollen som gjorde att jag fick bra med topspinn varje slag. Topspinnen är så viktig för det är den som gör så att bollen rullar över nätet på ett bra och säkert sätt. Samtidigt är det också topspinnen som ger styrka i slaget som också är väldigt behövligt om man vill vinna. Hur som helst så kändes min forehand bra. Kom både under bollen med både kroppen och med racket vilket är det bästa. 

torsdag 29 november 2012

Torsdag 15 november 2012

Träning 2 timmar
Uppvärmning: löpning kring banorna
Damträning igen på 2 timmar. Det var en varierad träning med att vi varierade många motståndare och övningar. Mycket serve och returer. Vi måste börja ta vara mer på varje slag, speciellt returer som man ofta slarvar bort alldeles för enkelt. 
Reflektion: min serve kändes riktigt bra den första timmen och en bit in på den andra. Sedan kom den ordentliga smärtan och fick då svårt att trycka ifrån underlaget ordentligt. Innan smärtan kom gick det dock väldigt bra. Jag kom riktigt högt upp till bollen, fick den mitt i racket och hade en väldigt bra och fin vinkel ner i banan. Att jag är lång har alltid hjälpt mig i min serve då man får mycket gratis för sin höjd. Speciellt var det min platta serv som funkade idag. jag fick till den där riktiga handledssnärten som blir som den sista piskan som slår ner bollen i rutan. Overall är jag nöjd med träningen. 

tisdag 27 november 2012

Onsdag 14 november - Seriematch

Seriematch mot Järfälla TK i Järfälla. Så nu var det dags för match nr. 3 i Division 1. Upplägget för kvällen var likadant som under helgen. Inbollning med laget innan matcherna. Det är tre singlar och en dubbel som spelas. Idag vann vi med 3-1 i matcher och är väldigt nöjda, vi vet nu även att vi inte kommer åka ner till Division 2 för nästa år utan är säkra att stanna kvar i Division 1 vilket är riktigt kul.

Jag spelade inte någon match idag heller (no big surprise there...) men jag satt på banan som coach på 1a singeln. Det är riktigt kul och jag kände mig ännu mer involverad i matchen på så sätt. Kunna sitta och hjälpa min lagkompis till vinst är alltid nått man tycker om och så var även fallet idag. Man måste vara vaken och kvick i huvudet hela tiden så man kan ge tips och råd i sidbytena. (För att tillägga det så är det så att man får ha coacher på banan under seriematcher och inte som på vanliga tävlingar och matcher där man inte får ha med sig någon in på banan). Så 40 minuter inbollning blev det med grundslag, volley och serv och sedan satt jag på banan och coachade. 

Tisdag 13 november 2012

Träning 1 timme och 20 minuter tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna + massor med stretching
Vanlig träning igen. Idag blev det många många övningar med en massa matning och säkerhetsövningar. Det är tråkigt men det behövs och är väldigt nyttigt. En av övningarna som vi gjorde var att man är tre per bana varav två agerar "bollvägg". På det här sättet så styr man den sista personen som får jobba mer och hårdare under ett visst antal minuter innan man byter runt på positionerna. 
Reflektion: som sagt var så behöver jag verkligen den här sortens träning. Jag har lite svårt med att vara själv och bli styrd på det sättet då man får springa så mycket i både sidled och i djupled vilket gör att jag får ont snabbare i mina vader. Men om jag bortser från det onda (som jag inte kommer undan från) så är jag nöjd. Hög puls och många slag tycker jag om. Man vill slita för att vinna alla bollar även fast det inte är något poängsspel. Det var en tuff mental träning också. Att stå emot smärtan och orka fortsätta slita på varje boll är inte så lätt som man kanske tror. Jag gick av banan 10 minuter innan träningen var slut för jag hade för ont och för mycket kramp i vaden. 

Helgen v.45 - Seriespel

I helgen var det dags för årets första matcher för Djursholms damlag i seriespelet i Division 1 vilket är den näst högsta serien för damer i Sverige. Vi började med att möta Mälarhöjdens TK på lördagen och sedan Trollbäckens TK på söndagen. Båda dagarna hade vi hemma matcher så alla spelade i hallen i Djursholm.

Jag som är skadad och inte kan spela fullt ut (speciellt inte matcher) var med och bollade in innan matcherna. Jag ser till att vara med i laget hela tiden och de andra ser verkligen till och tycker att jag är en lika viktig medlem i laget som de som spelar matcher. Jag har valt att följa med i år på alla matcherna, vill inte släppa taget helt om tävlingssammanhanget och det här känns bra för mig, jag får lite av ett avslut av att ha spelat i högsta och näst högsta serien nu i Sverige i några år.
Min inbollning kändes bra. Hade mer spurt i benen idag och det gjorde så jag även kom mer rätt till bollen. Vi spelade en vanlig inbollning med grundslag, volley och serve. Vi avslutade med lite poängsspel med serve för att komma in i lite match liknande tankesätt.
Det blev 2-2 i matcherna mot Mälarhöjden och vi vann med 4-0 mot Trollbäcken under söndagen.
På onsdag möter vi Järfälla TK i Järfälla, dvs bortamatch!

Torsdag 8 november 2012

Träning: 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna
Idag var det damträning med damlaget. I helgen är det de två första lagmatcherna i Division 1 så det blev mycket match och poäng spel under träningen. Vi spelade både singel och dubbel och mixade runt med olika partners för att få variation, man vet aldrig hur ens motståndare spelar. 
Reflektion: det var en helt okej träning men var lite seg i benen efter alla övningar jag fick göra hos läkaren i tisdags. Med sega ben har man svårare att komma i tid till bollen så på de sättet som behövs och då blir varje slag lite lidande. Man kommer lite sent eller fel till bollen och även fast det kan vara endast någon centimeter eller två så kan det helt förstöra slaget. 
Det jag känner att jag ska ändra på inför nästa träning är att komma lite snabbare fram till bollen så att jag får den i rätt läge och så jag verkligen hinner anpassa mig de sista lilla korrigeringsstegen tills man måste slå på bollen. 

Tisdag 6 november 2012 - Läkarbesök Nacka

Idag var det dags för mitt läkarbesök på Nacka Närsjukhus hos en fotspecialist vid namn Lars Lindahl. Jag har varit orolig väldigt länge och mått psykiskt dåligt innan de här besöket för det skulle vara idag som jag skulle få veta om det går att operera min fot eller inte. Jag vet inte vad jag hoppades på heller. På ett sätt vill jag inte operera, jag menar det finns en risk med varje ingrepp man gör, oavsett hur duktiga läkarna än må vara. Men på ett annat sätt så vill jag ha en operation om det skulle göra så jag skulle bli helt frisk i foten och vaden igen.

Under besöket så kände han på vaden och tittade på mina MR bilder och mitt ultraljud. Han insåg, precis som Sophia-Hemmet har sett, att det är en kronisk skada som jag är född med som jag har. Han tyckte att det kändes som något slags "compartment" problem men han var inte 100 % säker.

Det läkaren kom fram till var i alla fall det att han ville skicka mig till Sankt Görans sjukhus för att göra ett trycktest, vilket menas med att man i princip sticker in tjocka nålar i vaden för att mäta trycket i soleus muskeln. Efter detta test skulle man sedan kunna veta till 100 % vad min skada är för något och om det ens är operabelt. Dock så medför det här trycktestet risker. Man kan skada nerver eller andra saker och det är speciellt svårt med tanke på att det är soleus muskeln man skulle testa och det är den vad muskeln som ligger längst "bak" och längst "in" i vaden.

Jag vet inte om jag vill göra det här trycktesten. De kommer komma hem en remiss med tiden för testen så jag behöver inte bestämma mig nu om jag vill göra det eller inte. Det är ett stort beslut, de kan påverka mitt framtida liv antingen positivt eller negativt. Det kommer krävas många tankar och diskussioner fram och tillbaka innan jag kommer ha bestämt mig för hur jag vill göra.

Höstlov - v.44

Under höstlovet blev de variation av träningen. En del tennis blev det med kompisar (då de vanliga träningarna i hallen var inställda under lovet) och sedan mycket rehab övningar för mina ben men även styrka för övriga kroppen. Det var skönt med en vecka utan en massa plugg med vanliga läxor. Dock skrev jag en uppsats för universitetet så lite skoltid blev det ändå.
Rehab övningarna som fick mest fokus under lovet var att stå på en balansplatta (på en fot i taget) och även tåhävningar. På balansplattan står jag i ca. 3 minuter i taget, lite varierande beroende på hur bra det går. När plattan vickar så får varje liten mini muskel i foten och underbenet jobba så den här övningen är väldigt bra för mig då jag försöker stärka alla små muskler och jämna ut storleken på de stora.
Tåhävningarna gör jag både med raka knän och sedan efter det blir det med böjda knän. Den lilla skillnaden kanske verkar liten men den gör så att övningen tar på olika delar av vaden vilket behövs för att komma åt alla olika muskler. Den med böjd knä är inte lika lätt att utföra och den känns lite tuffare vilket den inte är. När jag kör tåhävningar kör jag ca. 25-30 stycken per fot x3, men även här varierar det lite beroende på vilken dag det är och hur mycket jag orkar just den dagen.

torsdag 25 oktober 2012

Onsdag 24 oktober 2012 - Sjukgymnast besök

Idag var jag på Sophia-Hemmet för ett sjukgymnastbesök hos min sjukgymnast Agneta. Agneta har tidiagre jobbat ca 15 år på Bosön och nu jobbar hon på Capio Artro Clinic på Sophia-Hemmet som är specialiserade på artroskopiska operationer, idrottsskador och rehabilitering och där jag alltså går på min rehabilitering av mina vader.

Idag var jag där på ett normalt 40 minuters pass. Vi börjar alltid med att prata en stund, hon frågar hur allt känns och hur senaste veckan gått om man ser till träning och vaderna. Vi brukar träffas ungefär varannan vecka. Jag berättade om att jag på senaste tennistimmen tappade känseln totalt i högra benet och även hur mina rehab övningar hemma gått under veckan. Tills idag skulle jag bland annat gjort mycket tåhävningar (för att stärka upp mina muskler i vaderna) och även masserat mina fotvalv genom att stå på en tennisboll. Att göra det sistnämnda kanske låter behagligt men med mina vader och fötter är det allt annat än skönt. Det blir som stretching för fotvalven vilket är svårt att få till på andra sätt.
När vi pratat igenom hur det känns så brukar vi antingen köra ett ordentligt fys pass för mina vader, vi försöker pressa dem till max för att både utlösa mina känslor i hur det känns när det gör som ondast (läkarna vet ju inte vad de är för fel så vi behöver försöka framkalla reaktionen ibland för att visa både Agneta och så att hon sedan kan berätta för läkarna) eller så djupmasserar hon alla muskler i vaderna. 
Idag körde vi ett riktigt tufft fys pass specifikt för framsida vad på båda benen. Vi använde oss av gummiband som Agneta fäster runt min ena fot (med sko på) som hon sedan håller i spänt medan jag sitter på ett sådan typisk sjukhus säng. Där har jag en liten rund kudde under knävecken och sedan ska jag flexa foten åt olika håll, uppåt och åt båda sidorna. Detta fick jag göra tills det inte gick längre, vilket var ca. 20 gånger åt ett håll. Efter de 20 gångerna är det som om mina ben vill fly kroppen. Det bränner och musklerna är helt slut, gör riktigt ont. Efter jag var klar med dessa, tre repetitioner per "flexing håll" och fot, fick jag göra en repetition av tåhävningar, så många som jag orkade innan jag fick mina vanliga kramper. 

Efter mitt pass stretchade jag lite försiktigt och sedan små haltade jag till mitt seminarium på universitetet. 

onsdag 24 oktober 2012

Måndag 22 oktober 2012 - Hot Mojo

Igår var jag på ett Hot Mojo pass på Sats. Jag går inte där i vanliga fall men jag känner en av yoga instruktörerna som jobbar där så jag och några andra av tennistjejerna blev inbjudna för ett privat pass.
Hot Mojo är en typ av yoga som görs i ett rum som är 38 grader varmt. Man svettas floder och det är riktigt jobbigt. Det var otroligt roligt att vara med under ett pass och prova på. Jag har yogat i ca 2 år men inte under det senaste halvåret då det var många tjejer som jag gick i grupp med som flyttade till college i USA.
Hur som helst så var det både roligt och skönt för kroppen. Att stretcha i sån värme gör kroppen väldigt mjuk. Hela jag kände mig nån centimeter längre efter passet vilket var så skönt. Har haft en massa knutar i ryggen den senaste månaden och alla försvann under passets gång.
Anna, som instruktören heter är mamma till en av killarna jag spelar med i klubben dvs hon känner till hur tennisspelare är i kroppen, vart de ofta är stela och vad för muskler/leder vi ska vara extra försiktiga om. Det är väldigt bra att hon själv har barn som spelar på sån hög nivå för de gör att hon är noga med att vi ska ha varje finger i rätt riktning eller varje kota ska va böjd åt rätt håll. Det ger en extra säkerhet och man vågar lita på att inte göra några felaktiga rörelser som kan skada kroppen. Det är Anna som jag har haft i vanlig yoga också.

fredag 19 oktober 2012

Torsdag 18 oktober 2012

Träning: 1,5 timme tennis
Uppvärmning: lång löpning och sedan kort stretch
Idag va det dam träning. Serien börjar den 10/11 och nu spelar vi varje torsdag mellan 18-20 för att få till både spelet och lagkänslan. Jag kommer inte att spela någon match vad det ser ut som just nu men jag är med i laget ändå. I vår klubb är sammanhållningen riktigt viktig och jag ses som en lika stor del i laget som de andra även fast jag inte kommer fysiskt sett spela någon match, utan endast bolla in och coacha från bänken under matcherna.
Träningen kändes bra, vi spelade 10 minuters perioder hela tiden då vi gjorde olika saker. Bland annat "klockan" som går ut på att man spelar 1 minut åt gången i 10 minuter och man är tre spelare på planen. Dvs man växlar runt hela tiden under de 30 sekunder vila man får mellan sina "1 minutare".
Efter 1,5 timme ungefär slutade jag känna min högra vad. Den totalt domnade bort vilket är riktigt obehagligt. Jag ville inte fortsätta spela då jag inte känner mig "i kontroll" över mina ben och rörelser när jag inte ens känner benet.
Reflektion: Som sagt var så tycker jag att jag spelade bra. Det var inget poängspel utan endast övningar men alla kändes relativt bra. Mina raka slag var det som gick sämst tycker jag då jag inte riktigt kom rätt med fötterna för att kunna få den fina raka linjen. Crossen fungerade bättre och jag hade fin topspinn och bra höjd över nätet.

torsdag 18 oktober 2012

Jo Wilfred Tsonga

Såg precis en live intervju med Jo Wilfred Tsonga, världssjuan, som är första seedad här i Stockholm Open. Det var roligt att höra vad han sa, han pratade om sitt spel och hur det kommer sig att han just nu är utan tränare. Han tycker att alla unga som spelar ska kämpa och att de viktigaste är att alltid spela och träna med passion. Han kändes äkta och jag fick lite min syn ändrad av honom vilket var roligt. Det är alltid kul att höra lite längre snack med honom än det man hör kort efter matcher.

På Stockholm Open!

Nu sitter jag på Stockholm Open med pappa och kollar på riktigt bra tennis. Är så kul att komma hit och det har blivit lite av en tradition. Det här är tionde året i rad vi är här. Just nu spelar spanjoren Almagro mot en kille som heter Copil. Det är riktigt spännande, mitt i andra set där just nu Copil leder men Almagro tog första set. Här kommer några bilder från just nu.

onsdag 17 oktober 2012

Tisdagen 16 oktober 2012

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning och löpskolning
Tränarna var idag på tränarutbildning och kurs så det var "egen träning" på planen. Vi fick själva bestämma vad vi skulle göra för övningar och hur hela "timmen" skulle se ut. Vi valde att börja med att bolla in och sedan 10 minuter cross-spel på vardera sida. Alltså det som vi gjort i princip alla andra träningar hittills också. Sedan körde vi en övning som heter "Fransk start". Det är en snabb övning som går ut på att man sak starta en boll så snabbt man kan när ens partner förlorat sin boll. Övningen är rolig och det blir alltid intressant spel men för mina vader så är den mindre bra. Snabba starter och rusher är det som verkligen är sämst för hur länge jag håller under en träning. Efter det körde vi "Doubles" som inte får förväxlas med dubbel för det är verkligen inte samma sak, men den övning berättar jag om i nästa inlägg.
Reflektion: Jag är rätt så nöjd med träningen idag. Spelet flöt på som vanligt men det är jobbigt när mina motspelare inser att jag till exempel inte kan ta stoppbollar då jag inte kan springa ordentligt på benet. Men förutom det så är jag nöjd och glad över tennisen denna kväll!

måndag 15 oktober 2012

Bokade biljetter!

Nu har jag och pappa bokat biljetter för Stockholm Open för onsdagens matcher. Har inga lektioner varken på VRG eller Universitetet då så vi sak vara där från den första matchstarten vid 12 tills sista bollen för kvällen är slagen. Det ska bli så roligt! Jag och pappa har gått de senaste (många) åren så det är lite av en tradition. Längtar tills onsdag!

Uppehåll och början av innesäsongen

Efter SM så tog jag ett uppehåll på två veckor. Vilade från tennisen och allt med rörelse och träning för benen. Det var behövligt, både mentalt och fysiskt. Nu börjar innesäsongen och det ska bli roligt. In i hallen igen och spela på plexipave istället för grus. Inomhus är träningen 1,5 timme lång på tisdagar och 2 timmar på torsdagar. Under helgerna varierar längden och vem jag spelar med.

Under de första tre veckorna inne så har träningen sett ut den samma varje träning. Det har varit en ”uppbyggnadsperiod” med otroligt mycket säkerhetsträning. Varje träning har börjat med inbollning och sedan någon typ av säkerhetsövning, allt för att vi alla ska bli bättre på att hålla bollen i banan och inte slå bort oss onödigt många gånger. Dessa övningar brukar oftast vara uppdelade i cross övningar och raka övningar. Efter det brukar vi spela lite poäng som avslutning på träningen.
Reflektion: De här träningarna ger så mycket just nu. Dom må vara tråkiga och se likadana ut men i längden så hjälper dem mitt spel mycket. Jag har känt mig betydligt säkrare efter dessa veckor och det syns resultat under träningarnas poängspel. 

söndag 14 oktober 2012

Ute-SM i Skummeslöv - augusti 2012

Så nu var det dags för Ute-SM. Jag har kommit hem från Kroatien och tagit mig ner via flyg till Skummeslöv, som ligger precis bredvid Båstad. Mitt antagligen sista SM. Jag är väldigt nervös, vet att det kommer bli några tungt känslosamma dagar och jag hoppas verkligen att jag ska klara att spela min singel som är mitt mål. Nu när jag fått veta att min skada troligtvis inte alls kommer försvinna så har det ändrat min syn på mina mål.

Söndag 12 augusti
Min singel är mot en tjej som heter Emmy Berglund, en riktigt duktig tjej som varit bland toppen i Sverige i flera år. Det här var match nummer två då jag vann den första på WO (walk over). Jag har aldrig mött henne så jag har inget eget minne av hennes spelstil att gå på. Min strategi är att gå in, spela mitt spel och ha kul. Jag vill klara att spela hela matchen och resultatet är inget jag bryr mig om.

Uppvärmning: löpning och mycket stretch
Matchen startade och vi bollade in. det var första matcherna för dagen så prick 08.00 började vi spela. Mina slag kändes bra, allt från serven till forehand och backhand. Det enda som jag kände inte riktigt hängde med var som vanligt mina ben/vader/fötter. Det blev bra spel, långa dueller med varierat spel. Dock så fick jag större och större problem med bollar långt ut i hörnen och stoppbollar ju längre matchen pågick. Jag kämpade igen det hela, använde kylsprej i sidbytena för att få ner temperaturen och stilla smärtan men den kom snabbt tillbaka efter någon till minuts spel.

Efter att ha kämpat i många game förlorade jag matchen. Det var en jämn match och tyvärr var det mina krampande vader som jag förlorade på. När man inte kan prestera eller ens slå en riktig serv med tanke på att jag inte kunde trycka ifrån helt med mina fötter så är det svårt att vinna de avgörande bollarna. När jag tittar tillbaka på matchen så är jag nöjd. Jag gjorde allt jag kunde och tyvärr räckte det inte, men jag nådde mitt mål och lyckades i alla fall spela hela matchen.

Tisdag 14 augusti 
Uppvärmning: mjukgörande stretching
Idag var det dags för dubbel. Jag skull egentligen inte spela dubbel men då Beata, en tjej från min klubb, stod utan dubbelpartner då hennes skadat ryggen, så sa jag ja till att spela. Jag har riktigt ont i mina vader efter min singel så jag vet att jag inte borde spela en till match men jag hade så svårt att säga nej så jag hoppade in som reserv.
Vi mötte Sverige ettan och Sverige trean så motståndet var det tuffaste som vi kunde få. När vi låg under med 0-5 så bröt vi matchen, jag haltade och hade då svårt att ens stödja mig på foten. Som en reflektion av matchen är jag ändå nöjd, jag servade två game och de gamen var de jämnaste under de gamen vi spelade. Jag höll stången mot de vi spelade mot riktigt bra och det gav mig en liten ”ego boost” då det var som en bekräftelse av att jag är duktig på att spela tennis även fast jag är så pass illa skadad som jag är. 

lördag 6 oktober 2012

Kroatien

Sommar semester i Kroatien med familjen under slutet av juli och början av augusti. Inte mycket bloggande härifrån då det varit dåligt om internet och ont om tid för att blogga, haft så mycket annat att göra. Sol och bad och värme har varit skönt som först vila och sedan som uppbyggnad inför ute-SM i mitten av augusti. 

Mina underben har fått två veckors vila nu ungefär och det har varit bra och skönt. Jag ska verkligen försöka spela ute-SM, få ett ordentligt avslut (som det ser ut just nu angående själva skadan) på min tävlingskarriär efter samtalet från läkarna för två veckor sedan. Mitt mål inför SM är att klara av att spela en hel match utan att behöva bryta. 

Träningen här i Kroatien körde jag mycket med pappa. Det har blivit ungefär en timme varje gång och vi har spelat i två dagar och sedan vilat en dag. Detta gjorde vi i de 12 dagarna jag var där innan jag åkte direkt hem till Stockholm och sedan ner till Båstad och Skummeslöv där SM skulle spelas. 
Vi spelade mycket baslinje spel och tränade mycket på att hålla i bollen, att inte göra lätta missar utan att motståndaren skulle få kämpa för varje boll dem skulle vilja vinna. Att få en jämnhet i spelet har varit mycket i fokus på senaste tiden då man vinner så mycket gratis på det. Vi spelade även volley och serv så klart med tanke på att alla slag är viktiga under match. 

Samtal från läkaren...

Idag (10 juli 2012) kom samtalet som jag både väntat på med glädje och oro. Så klart var det skönt att äntligen få ett besked om min skada men på samma gång så var jag rädd för det som till stor möjlighet skulle berättas för mig. Tyvärr så var beskedet det jag varit orolig och rädd för. Läkarna på Sophia Hemmet har nu tagit beslutet att mina vader inte är operabla. Jag har stora ödem som sitter längs med soleus muskeln i båda vaderna på mig och även för stora/långa muskler för mina farsior. Läkarna vågar inte operera för de har aldrig sett min skada förut och de är därför rädda att göra mig halt för livet om de skulle lägga mig på operationsbordet. 

Det blev en tung dag idag med tanke på allt det här. Många tårar och känslor hela tiden. Jag har spelat tennis så många år och att behöva sluta en elitsatsning och en tävlingskarriär på det här sättet var inte det jag hade tänkt mig. Jag är så ledsen så jag inte vet var jag ska ta vägen. 

måndag 1 oktober 2012

Onsdag 27 juni 2012

Träning 1 timme
Uppvärmning: löpning kring banorna
En timme tennis med Rickard. Vi spelade lugnt och mycket baslinjespel. Det blev både cross spel och rakt och sedan slutade vi timmen med två stycken "11or" (först till 11 poäng och första startbollen cross). Vi vann varsin av dem och det kändes rätt bra.
Reflektion: första timmen tennis sen Båstad. Har vilat i 2 veckors tid och bara tagit det lugnt med lite fys. Var roligt att spela igen men kände av foten efter 40 minuter ungefär. Kändes bra att vinna en av 11orna och det blev en bra avslutning på timmen. 

torsdag 27 september 2012

Mix-dubbel match nr.2!!

Match 45 minuter 
Uppvärmning: stretch för benen och vaderna
Den andra match i mix-dubbel tävlingen, som spelades i pool-form och därav en andra match. Den här gången var motståndet lite lättare men fortfarande riktigt tufft (i stort sett inga med låga rankings var med i den här klassen). 
Reflektion: med väldig smärta i vaden så var det svårt att vara på topp med fotarbetet. Spelet sett till slagen var lite bättre än andra setet i första matchen men det är svårt att koncentrera sig när det känns om att benet ska gå av under en. Dock så var det lika roligt att spela med Rickard som första matchen och han hjälpte mig hela tiden med att få mig att inte tänka på smärtan och kramperna. Det ska han ha all cred för för det är inget som många kan. Jag kunde inte ha haft en bättre partner i det läget än den jag hade. 

Mix-dubbel!!

Match 45 minuter totalt 
Uppvärmning: löpskolning och stretch, speciellt för vaderna
Mix-dubbeln var äntligen här efter flera dagars väntan. Jag och Rickard var riktigt taggade även fast lottningen sa att vi skulle möta Sverige 1an på killsidan och en av de bästa tjejerna från Stockholms området. Vi har alltid helt underbart kul tillsammans på banan så vi tänkte att vi bara skulle in och köra. Med tanke på motståndet hade vi inga förhoppningar utan ville bara spela vår bästa tennis och ha roligt tillsammans.
Reflektion: min fot gjorde riktigt ont redan från uppvärmningen men matchen skulle spelas i bäst av tre super-tiebreak set så jag visste att det inte skulle bli en så pass lång match som sist (min singel). I det första ”setet” så spelade jag väldigt bra och var riktigt nöjd. I andra set blev jag lite mer nervös och kom inte riktigt under bollen på samma sätt som i första set. Vi förlorade matchen men var nöjda med vårt spel och det kände vi var det viktigaste med tanke på motståndet. Det var en riktigt rolig match och med tanke på att vi kände våra motståndare så gör det hela stämningen på planen bättre. 

4 dagars träning mellan matcher

Träning 45 minuter x 3
Uppvärmning: löpning kring banan och sedan stretch, speciellt för vaderna
Vanlig och långsam träning. Tog det väldigt lugnt och försiktigt med tanke på mina vader/fötter. Det var träningar där alla slag fick varsin genomkörare för att hålla igång timingen på alla ställen. Jag är fortfarande kvar i Båstad med tanke på att jag ska spela mix-dubbel med en kille som heter Rickard som också spelar för Djursholms TK.
Reflektion: ont, väldigt ont i foten till och från och bara hoppas att jag ska kunna spela matcherna som kommer upp nu om någon dag. Det är bara att hålla tummarna. 

tisdag 18 september 2012

Söndag 10 juni 2012 - Match

Match 3 timmar (totalt inklusive regnavbrott) 
Uppvärmning: lite lugn löpning utanför anläggningen, löpskolning och sedan mycket stretch
Då var det dags för match. Jag skulle spela den på Drivan (man kan spela på två olika ställen nere i Båstad, antingen på Drivan som har 14 utomhusbanor och 6 inomhus eller så kan man spela nere vid Stadion där det finns 4 banor och sedan bana 1 och centercourten där Swedish Open spelas varje år för ATP touren). Det hade redan varit ett regnavbrott innan vi kom in på banan. Vi hann precis bolla in och spela ett game innan det kom ett nytt skyfall så alla banor fick bryta sina matcher. Vi gick in under tak och väntade i 45 minuter. Min vad/fot känns helt okej men jag vet att det inte hjälper mig att bli kall och sedan få värma upp igen för att fortsätta spela. Tävlingsledaren sa till att vi skulle flytta in matcher till inomhus med tanke på att det vägrade sluta regna… när vi är på första lediga för att få gå in på en bana så meddelar tävlingsledningen att det har slutat regna och att jag och min motståndare skulle få spela utomhus fast nere på Stadion.
det här var ju sämst för mig, sett till det att nu hade jag värmt upp igen för att nu sätta mig i en kall bil och sedan få börja spela ute igen. Foten är lite värre och nu måste jag få komma igång ordentligt med matchen nu snart om jag ska hålla hela matchen. Vi åker ner till Stadion och där blir vi skickade till inget mindre än centercourten. Kändes väldigt roligt att få spela på den banan, jag menar det är ju där som alla stora stjärnor spelar och oavsett hur långt jag kommer med min tennis så kommer jag alltid kunnat säga att jag spelat på centercourten i Båstad.
Vi började bolla in igen och den här gången hann vi bara komma till att serva in när regnet började falla igen. En än en gång fick vi avbryta spelet och ställa oss under tak. Efter ett 15 minuter break kom vi igång igen och hann bolla in och börja med matchen igen. Min fot/vad gör nu tyvärr väldigt ont, den små krampar och jag kan inte spurta snabbt alls. Jag förlorade första set med 2-6 och min vad gör så jag knappt kan springa ut i hörnen, vilket är ett stort problem i tennis. Jag funderar på hur mycket till jag klarar, jag små haltar men vill verkligen inte bryta matchen och ge upp. Jag vet inte än vad det är för skada jag har så jag vet inte heller om det finns några komplikationer som kan komma om jag fortsätter. Jag fortsatta och körde två game till. Sen insåg jag att jag varken kunde serva ordentligt eller springa efter varje boll och det gör inte min tennis och mitt spel rättvist. Så jag beslutade mig tyvärr för att bryta matchen när jag låg under med 0-2.
Reflektion: otroligt ledsen över att ha brutit matchen men jag känner även att det var rätt beslut för jag kunde inte prestera så som jag ville och då är jag inte rättvis mot mig själv om jag hade valt att fortsätta. Jag spelade bra rent tekniskt sett och hade definitivt kunnat vinna matchen om jag hade kunnat springa normalt. Min forehand fungerade riktigt bra och den gav många poäng under matchen. Siffrorna ljuger också lite för matchen var betydligt jämnare än vad dem säger men jag hade problem att vinna den sista bollen och då är det svårt att vinna gamen.
Jag är mer besluten nu än förut att få reda på vad det är för skada jag har och varför den varken försvinner eller varför den gör så ont som den gör. En tung match men jag är nöjd med mitt spel (inte min vad/fot), så jag vet att det bara var skadan som stoppade mig idag.

Söndag 10 juni 2012

Inbollning morgon 30 minuter  
Uppvärmning: lite lugn löpning kring banan, lite löpskolning och sedan stretch
Idag är det matchdag så det blev en tidig morgon med uppgång vid 6. Inbollningen varade i 30 minuter från 7-7.30 för att sedan ta en dusch, lite mer mat och sedan match vid 13.30. det blev en vanlig inbollning och jag klev av efter 30 minuter för jag ville inte slita på min fot/vad mer än jag behövde. Måste ha så mycket kraft i den som möjligt för att lyckas ta mig igenom matchen.
Reflektion: banorna var fortfarandes blöta och tunga så de var bara att ställa in sig på att få ha riktigt låg tyngdpunkt och spela med mycket topspinn. Det ska regna mer under dagen så lite soldans kommer även få ske för att hoppas på uppehåll så matchen kommer genomföras. Tagga match!!!

Lördag 9 juni 2012

Inbollning morgon 1 timme
Uppvärmning: löpning kring banan, lite löpskolning och stretch
Bollade in med tre andra som skulle ha sina matcher nu senare under dagen. Vanlig inbollning med volley och serve. Lite poängspel på slutet av timmen.
Reflektion: banorna var ännu värre nu på morgonen än igår kväll med tanke på ösregnet under natten. Det går långsamt och studsar lågt men tyckte jag hade bra topspinn så det kändes bra ändå.
Bra träning som gjorde mig peppad inför match på söndag.

Fredag 8 juli 2012

Kvällsträning 1 timme
Uppvärmning: löpning kring banan och stretch
Enkel och relativt lugn träning som förberedelse inför Båstad Tennisen (med början imorgon). Mycket slag men även serve och volley så att vi fick känna alla olika slag och känna ordentligt på banorna.
Reflektion: det gick bra, kroppen känns någorlunda bra och mjuk förutom min vad som jag har haft ont i det senaste halvåret. Banorna är tunga och blöta som de brukar vara nere i Båstad, staden är ju trots allt känd för det lite sämre vädret.
Bra träning som gjorde mig peppad inför match på söndag.

Vem är jag?

Jag heter Amanda Olsson och är 18 år gammal. Jag har alltid tyckt om att röra på mig så sport har alltid varit en stor del av mitt liv. Jag har dansat i 10 års tid och även gått på friidrott i Täby IS. Men vid 10 års ålder så började jag spela tennis i Ellagårds TK. När tennisen tog upp för mycket tid så slutade jag med dansen och friidrotten och började fokusera enbart på tennisen. När jag var 14 år gammal blev jag bäst i hela klubben och slog den tjejen som varit bäst med lätta siffror. Då bytte jag klubb och hamnade i min nuvarande klubb Djursholms TK. Jag fick provspela och blev antagen till klubben och tävlingsgruppen där jag nu alltså spelar.

Jag spelar på elitnivå och har under de senaste åren även fått spela i elitserien, vilket är den högsta serien och divisionen för damer som finns i Sverige.