tisdag 19 februari 2013

Vecka 7 2013

I tisdags så blev tennisträningen ganska rolig. Det var få på träningen för många var sjuka så det var en rolig träning med övningar som är både fysiskt ansträngande men ändå roliga så man skrattade en del. Reflektionen av träning är att det var skönt att vara färre spelare än vanligt, det gav mig lite mer tid att prata med tränarna och få mer synpunkter på mitt spel under träningen än i vanliga fall.

I torsdags så spelade jag tennis träningen i en timme och sedan blev jag träffad framme på nät på min vänsterhand av en boll. Jag fick den på mitt vänstra långfinger, den knäckte fingret bakåt och de gjorde så ont. Jag tappade känseln helt i hela fingret och det började svälla upp. Jag fick kliva av planen och hela träningen för jag kunde inte greppa racket alls och det gjorde så ont. Så jag gick av och fick sitta med kylklampar på fingret i cafeterian istället. Jag fortsatta att ha ont i fingret under resten av veckan och det är troligtvis en stukning av mitt långfinger det handlar om. Som tur är så bröt jag ingenting. Nästa träning blir imorn, tisdag. 

På onsdagen var jag även på Sats en till gång och tränande i benpressen på mina tåhävningar med vikter. Har riktigt ordentligt med träningsvärk just nu. 

tisdag 12 februari 2013

Vecka 6 2013

Den här veckan hard et hänt en hel del faktiskt. I tisdags hade jag min vanliga tennis träning och jag spelade sjukt bra. Min backhand och min slice var de slagen som fungerade bäst och jag kände dessutom mig fräsch i nästan en hel timme (vaden syftar jag på alltså). Jag lyckades dra igenom varje slag ordentligt vilket gav en bra topspinn och bra marginal över nätet varje gång samtidigt som de var hårda och ”tunga” baslinjeslag. Jag var riktigt nöjd med den träningen som varade i 1,5 timme.

På torsdagen så var det dam träningen under 2 timmar och det var en ganska trött träning för min del tyvärr. Hade haft mycket i skolan under dagen och sedan även en obligatorisk workshop mellan 15-17 på universitet innan träningen som började vid 18. Jag var slut mentalt innan vi började spela och sedan tog kroppen slut relativt snabbt också. Dock var det flera på träningen som också var trötta så jag var inte ensam. Det som dock var positivt var att jag hade fortfarande kvar den sköna känslan i backhanden från tisdagens träning. Den fungerade lika bra under torsdagen som under tisdagen.

På lördagen så åkte jag och pappa till Sats för att träffa hand kiropraktor som jobbar där några gånger i veckan. Den killen, Johan, har själv tydligen haft ”compartment problem” i sina armar som han lyckades träna bort. Så nu ville han träffa mig och se om den chansen skulle finnas hos mig med. Så jag fick träna i en benpress maskin fast endast göra tåhävningar och inte använda hela fötterna och benen som man egentligen ska. Syftet var att jag skulle köra fram tills min kramp och det onda kommer och då sluta, ta paus och vila tills krampen var över för att sedan köra igen. På det här viset ska jag förhoppningsvis kunna träna mina vadmuskler till att bli starkare men även till att kunna klara mer träning innan mjölksyran och krampen infinner sig. så mitt mål med den här träningen, som jag nu kommer börja köra på Sats några gånger i veckan framöver, är att kunna spela en hel tennis träning utan att få ont. Förhoppningsvis så kommer den här teorin i alla fall lindra min smärta lite. 

söndag 3 februari 2013

Söndag 3 februari 2013

Träning 1 timme bål och överkropps fys
Uppvärmning: träningscykel och stretch
Helg och KM i hallen dvs träningen idag blev fys. Jag körde en timme efter mitt bål pass jag har fått av Agneta (min sjukgymnast). Det blev situps övningar av olika slag, både sådana nere på backen men även övningar med hjälp av en ”fitness boll” i lagom storlek. Bollen använde jag även till några övningar för axlarna och speciella armhävningar. På slutet körde jag övningar för rumpan och ländryggen innan jag avslutade med några repetitioner med gummiband för mina vader.
Reflektion: ett hårt pass blev det och jag har redan ont i magen nu några timmar efter att jag körde. Det är svårt att säga om något kändes ”bra eller dåligt” under ett fys pass tycker jag. Det är inte så att man behöver någon tajming eller så under situps. Men kroppen känns mer och mer stark efter halsflussen vilket så klart gör mig glad. Behöver få tillbaka den styrka och uthållighet jag har tappat. Så som slutsats var det en bra timme och jag är nöjd, det bästa var nog att kroppen börjar reagerar bättre och jag känner hur kontrollen börjar komma tillbaka över min koordination osv.