måndag 17 december 2012

Söndag 2 december 2012

Seriematch hemma i hallen 
Uppvärmning: löpning och sedan gemensam stretch + tagg 
Idag var det dags för årets sista match i serien för damlaget. Jag bollade in tillsammans med de andra och det kändes mycket bättre än den sista träning då jag var så trött. Idag var de fart i benen igen och det var riktigt roligt att spela. Det som var bäst under inbollningen för min del var dock min serv som jag fick till riktigt bra. Andra serven hade fin spinn och twist som de kallas då de studsar både upp och åt sidan efter nedslaget. Min första serve fungerade också, den är platt men idag satt den stenhårt i rutan varje serv. Som vanligt så spelade jag ingen match med tanke på foten men hejade så klart på mina lagkompisar. 

Matchen spelades hemma mot Uppsala och vi var säkra redan innan matchen på att få vara kvar i samma serie även nästa år. Vi förlorade matchen i totalen men var ändå relativt nöjda med de olika matcherna. Innan matcherna tog vi även en gruppbild som jag tänkte lägga upp snart. 

Torsdag 29 november 2012

Sjukgymnastik 40 minuter på Sophia-Hemmet
Uppvärmning: Stod en stund på balansplattorna
Idag var det dags att träffa Agneta igen. Med tanke på att jag ska på 200-dagars ikväll så körde vi ingen djup-massage, vill kunna dansa och inte ha allt för ont under hela kvällen och natten. Istället så körde vi ett "all round fys" pass med mycket fokus på bål träningen och rumpa. Vi har så länge nu försökt att träna upp mina vader för att se om smärtan försvinner men med tanke på att de inte skett nån skillnad så valde vi nu att testa att byta taktik. Nu ska vi istället se om det går att bygga upp mer styrka kring bålen och så vidare och på det sättet minska trycket på benen. 
Reflektion: Det kändes bra med ett ordentligt pass för hela kroppen. Vi arbetade mycket med stora träningsbollar (fitnessbollar) och även många övningar med min egen kropp som vikt. Efteråt var jag helt slut i magen, ryggen och rumpan och bara halvont i vaden vilket var syftet med timmen. Nu ska de bli kul med festen ikväll och jag vet att jag inte kommer ha ont hela kvällen. Ska fortsätta med det här programmet nu ett tag framöver och se om det sker någon skillnad. Jag hoppas på det bästa! 

Tisdag 27 november 2012

Träning 1,5 timme tennis
Uppvärmning: löpning kring banorna
Vanlig träning som gick sisådär. Jag var trött och hade dåligt fotarbete vilket så klart gav effekt på hela träningen. Mycket i skolan som tynger en också med sjukt mycket plugg så man är trött i huvudet inför träningen. 
Reflektion: den 1,5 långa träningen kändes som en evighet och jag var inte ensam med att vara trött. Det var flera som hängde med huvudena och de gjorde så att hela stämningen på banorna sjönk också. Vet inte vad mer jag kan skriva, det var en tung dag och vi har alla såna dagar och idag var det min tur. 

fredag 7 december 2012

Helgen v.47 - Seriematch

I helgen har jag varit nere i Lidköping tillsammans med damlaget för att spela två stycken seriematcher. På lördagen mötte vi Lidköping som har ett riktigt starkt lag. Vad jag vet är det dom som kommer åka upp till Elitserien inför nästa höst, de har vunnit alla sina matcher hittills tror jag. Vi förlorade totalt med 1-3 i matcher där vi tyvärr fick bryta den sista dubbeln då Julia från mitt lag fick ont i knät. Jag bollade in innan matcherna började och det kändes bra även fast jag hade ganska så ont i mina vader efter att ha kört tåhävningar innan frukosten tidigare på morgonen.
På söndagen fick vi ställa upp med en lite sämre laguppställning då vår 1a seedade i laget skadade sitt knä under lördagen. Det blev 2-2 i matcher och efter den här helgen är vi (Djursholms TK) säkra att vara kvar i serien även nästa år vilket känns jättekul.
Hela helgen var riktigt bra, god mat och roligt sällskap. Vi är nöjda med vår insats och har nu presterat tillräckligt för att va kvar i samma division nästa år vilket är riktigt bra!

Torsdag 22 november 2012

Träning 1,5 timme
Uppvärmning: mjukgörande stretch 
Damträning med laget. Var en rolig träning med Anki som tränare på banan. Hon är en riktigt bra tränare och har blivit utnämnd till Årets Tränare för några år sedan. Hon har alltid en glädje på banan som gör att man aldrig har tråkigt, oavsett hur jobbigt det än må vara. Hennes träningar är dessutom väldigt varierade och hon lägger vikt vid variation vilket också är otroligt bra. 

Här är en liten intervju med Anki från några år sedan, kan va kul att läsa: http://www.djtk.se/?post=548

Reflektion: Det var en riktigt bra och rolig träning idag. Med tanke på att det bara är tjejer och vi alla är med i damlaget har vi alltid så kul tillsammans, både på och av banan. Mycket skratt och en massa minnen tillsammans gör att atmosfären blir riktigt bra och trevlig och det höjer spelstandarden också. Som sagt var så var det en träning med mycket variation idag. En av de grejerna som jag fick kämpa mest med under träningen var min backhand volley. Jag har en tendens till (har haft den under flera års tid) att jag inte är tillräckligt långt fram med min armbåge i själva slaget. Detta skapar problem för då är racket inte rakt i träff-ögonblicket och då kan man inte trycka och "stöta" ned bollen på det sättet som man ska i volleyn. <mot slutet blev det dock lite bättre, fick fram armbågen lite mer och då blev volleyn genast bättre. Ska tänka  på det inför nästa träning också!

Tisdag 20 november 2012

Träning 1,5 timme
Uppvärmning: löpning kring banorna och en massa stretch 
Idag var det dags för den vanliga tisdagsträningen. Vi körde relativt varierat och jag försökte köra på så mycket som möjligt under början av träningen tills jag började få ont. Vi avslutande med 30 minuter poängspel som inte gick super bra med tanke på smärta i vaderna för min del. 
Reflektion: Min forehand kändes väldigt bra idag. Jag kom ner ordentligt under bollen som gjorde att jag fick bra med topspinn varje slag. Topspinnen är så viktig för det är den som gör så att bollen rullar över nätet på ett bra och säkert sätt. Samtidigt är det också topspinnen som ger styrka i slaget som också är väldigt behövligt om man vill vinna. Hur som helst så kändes min forehand bra. Kom både under bollen med både kroppen och med racket vilket är det bästa.