Uppvärmning: löpning
Idag var det träning för mig igen med tre killar och två tränare. Seriespelet
har börjat nu igen och i helgen har vi tjejer (jag är maskot) vår första match
i Mälarhöjden och sedan någon annanstans på söndagen. Men idag var det träning
i alla fall och med tanke på de kommande matcherna så spelade vi poäng under
hela träningen efter inbollningen. Killarna har haft sin första match och ska
också spela fler matcher nu under kommande helgen. Vi spelade poäng med serve
och tränarna valde att vi skulle spela supertiebreak och att alla skulle möta
alla. Killarna är större och starkare än mig och det märks som mest när man ska
serva för de slår så hårt och servar med en sådan kraft som ibland är otagbara
om de även lyckats med sin placering.
Reflektion: när killarna servar så pass bra som de gör så måste jag
planera redan innan den kommer hur jag ska göra för att returnera på bästa
sätt. Det jag oftast börjar med är att backa bakom baslinjen så jag får så
mycket tid på mig som möjligt att returnera slaget. När serven väl kommer så
anpassar man ”splitsteppet” så att man kommer rätt till bollen och varken får
en för tidig träff eller för sen. Under resten av spelet så försöker jag att
vinna med uthållighet och bra placeringar istället för att försöka vinna kraft.
För mig fungerade spelet bra idag och jag är jättenöjd nu i efterhand. Jag vann
en match, förlorade en med 9-11 och en med 6-10 (mot den bästa killen) så jag
spelade verkligen bra. Mina servar är inte super hårda (i alla fall inte min
andra serve) men den har en ordentlig spinn som killarna inte tänker på och
därför missar många av sina returer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar