Under höstlovet blev de variation av träningen. En del tennis blev det med kompisar (då de vanliga träningarna i hallen var inställda under lovet) och sedan mycket rehab övningar för mina ben men även styrka för övriga kroppen. Det var skönt med en vecka utan en massa plugg med vanliga läxor. Dock skrev jag en uppsats för universitetet så lite skoltid blev det ändå.
Rehab övningarna som fick mest fokus under lovet var att stå på en balansplatta (på en fot i taget) och även tåhävningar. På balansplattan står jag i ca. 3 minuter i taget, lite varierande beroende på hur bra det går. När plattan vickar så får varje liten mini muskel i foten och underbenet jobba så den här övningen är väldigt bra för mig då jag försöker stärka alla små muskler och jämna ut storleken på de stora.
Tåhävningarna gör jag både med raka knän och sedan efter det blir det med böjda knän. Den lilla skillnaden kanske verkar liten men den gör så att övningen tar på olika delar av vaden vilket behövs för att komma åt alla olika muskler. Den med böjd knä är inte lika lätt att utföra och den känns lite tuffare vilket den inte är. När jag kör tåhävningar kör jag ca. 25-30 stycken per fot x3, men även här varierar det lite beroende på vilken dag det är och hur mycket jag orkar just den dagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar