Uppvärmning: lite lugn löpning utanför anläggningen, löpskolning och sedan mycket
stretch
Då var det dags för match. Jag skulle spela den på Drivan (man kan spela på två olika ställen nere i Båstad, antingen på Drivan som har 14 utomhusbanor och 6 inomhus eller så kan man spela nere vid Stadion där det finns 4 banor och sedan bana 1 och centercourten där Swedish Open spelas varje år för ATP touren). Det hade redan varit ett regnavbrott innan vi kom in på banan. Vi hann precis bolla in och spela ett game innan det kom ett nytt skyfall så alla banor fick bryta sina matcher. Vi gick in under tak och väntade i 45 minuter. Min vad/fot känns helt okej men jag vet att det inte hjälper mig att bli kall och sedan få värma upp igen för att fortsätta spela. Tävlingsledaren sa till att vi skulle flytta in matcher till inomhus med tanke på att det vägrade sluta regna… när vi är på första lediga för att få gå in på en bana så meddelar tävlingsledningen att det har slutat regna och att jag och min motståndare skulle få spela utomhus fast nere på Stadion.
det här var ju sämst för mig, sett till det att nu hade jag värmt upp igen för att nu sätta mig i en kall bil och sedan få börja spela ute igen. Foten är lite värre och nu måste jag få komma igång ordentligt med matchen nu snart om jag ska hålla hela matchen. Vi åker ner till Stadion och där blir vi skickade till inget mindre än centercourten. Kändes väldigt roligt att få spela på den banan, jag menar det är ju där som alla stora stjärnor spelar och oavsett hur långt jag kommer med min tennis så kommer jag alltid kunnat säga att jag spelat på centercourten i Båstad.
Vi började bolla in igen och den här gången hann vi bara komma till att serva in när regnet började falla igen. En än en gång fick vi avbryta spelet och ställa oss under tak. Efter ett 15 minuter break kom vi igång igen och hann bolla in och börja med matchen igen. Min fot/vad gör nu tyvärr väldigt ont, den små krampar och jag kan inte spurta snabbt alls. Jag förlorade första set med 2-6 och min vad gör så jag knappt kan springa ut i hörnen, vilket är ett stort problem i tennis. Jag funderar på hur mycket till jag klarar, jag små haltar men vill verkligen inte bryta matchen och ge upp. Jag vet inte än vad det är för skada jag har så jag vet inte heller om det finns några komplikationer som kan komma om jag fortsätter. Jag fortsatta och körde två game till. Sen insåg jag att jag varken kunde serva ordentligt eller springa efter varje boll och det gör inte min tennis och mitt spel rättvist. Så jag beslutade mig tyvärr för att bryta matchen när jag låg under med 0-2.
Reflektion: otroligt ledsen över att ha brutit matchen men jag känner även att det var rätt beslut för jag kunde inte prestera så som jag ville och då är jag inte rättvis mot mig själv om jag hade valt att fortsätta. Jag spelade bra rent tekniskt sett och hade definitivt kunnat vinna matchen om jag hade kunnat springa normalt. Min forehand fungerade riktigt bra och den gav många poäng under matchen. Siffrorna ljuger också lite för matchen var betydligt jämnare än vad dem säger men jag hade problem att vinna den sista bollen och då är det svårt att vinna gamen.
Jag är mer besluten nu än förut att få reda på vad det är för skada jag har och varför den varken försvinner eller varför den gör så ont som den gör. En tung match men jag är nöjd med mitt spel (inte min vad/fot), så jag vet att det bara var skadan som stoppade mig idag.
Då var det dags för match. Jag skulle spela den på Drivan (man kan spela på två olika ställen nere i Båstad, antingen på Drivan som har 14 utomhusbanor och 6 inomhus eller så kan man spela nere vid Stadion där det finns 4 banor och sedan bana 1 och centercourten där Swedish Open spelas varje år för ATP touren). Det hade redan varit ett regnavbrott innan vi kom in på banan. Vi hann precis bolla in och spela ett game innan det kom ett nytt skyfall så alla banor fick bryta sina matcher. Vi gick in under tak och väntade i 45 minuter. Min vad/fot känns helt okej men jag vet att det inte hjälper mig att bli kall och sedan få värma upp igen för att fortsätta spela. Tävlingsledaren sa till att vi skulle flytta in matcher till inomhus med tanke på att det vägrade sluta regna… när vi är på första lediga för att få gå in på en bana så meddelar tävlingsledningen att det har slutat regna och att jag och min motståndare skulle få spela utomhus fast nere på Stadion.
det här var ju sämst för mig, sett till det att nu hade jag värmt upp igen för att nu sätta mig i en kall bil och sedan få börja spela ute igen. Foten är lite värre och nu måste jag få komma igång ordentligt med matchen nu snart om jag ska hålla hela matchen. Vi åker ner till Stadion och där blir vi skickade till inget mindre än centercourten. Kändes väldigt roligt att få spela på den banan, jag menar det är ju där som alla stora stjärnor spelar och oavsett hur långt jag kommer med min tennis så kommer jag alltid kunnat säga att jag spelat på centercourten i Båstad.
Vi började bolla in igen och den här gången hann vi bara komma till att serva in när regnet började falla igen. En än en gång fick vi avbryta spelet och ställa oss under tak. Efter ett 15 minuter break kom vi igång igen och hann bolla in och börja med matchen igen. Min fot/vad gör nu tyvärr väldigt ont, den små krampar och jag kan inte spurta snabbt alls. Jag förlorade första set med 2-6 och min vad gör så jag knappt kan springa ut i hörnen, vilket är ett stort problem i tennis. Jag funderar på hur mycket till jag klarar, jag små haltar men vill verkligen inte bryta matchen och ge upp. Jag vet inte än vad det är för skada jag har så jag vet inte heller om det finns några komplikationer som kan komma om jag fortsätter. Jag fortsatta och körde två game till. Sen insåg jag att jag varken kunde serva ordentligt eller springa efter varje boll och det gör inte min tennis och mitt spel rättvist. Så jag beslutade mig tyvärr för att bryta matchen när jag låg under med 0-2.
Reflektion: otroligt ledsen över att ha brutit matchen men jag känner även att det var rätt beslut för jag kunde inte prestera så som jag ville och då är jag inte rättvis mot mig själv om jag hade valt att fortsätta. Jag spelade bra rent tekniskt sett och hade definitivt kunnat vinna matchen om jag hade kunnat springa normalt. Min forehand fungerade riktigt bra och den gav många poäng under matchen. Siffrorna ljuger också lite för matchen var betydligt jämnare än vad dem säger men jag hade problem att vinna den sista bollen och då är det svårt att vinna gamen.
Jag är mer besluten nu än förut att få reda på vad det är för skada jag har och varför den varken försvinner eller varför den gör så ont som den gör. En tung match men jag är nöjd med mitt spel (inte min vad/fot), så jag vet att det bara var skadan som stoppade mig idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar