söndag 14 oktober 2012

Ute-SM i Skummeslöv - augusti 2012

Så nu var det dags för Ute-SM. Jag har kommit hem från Kroatien och tagit mig ner via flyg till Skummeslöv, som ligger precis bredvid Båstad. Mitt antagligen sista SM. Jag är väldigt nervös, vet att det kommer bli några tungt känslosamma dagar och jag hoppas verkligen att jag ska klara att spela min singel som är mitt mål. Nu när jag fått veta att min skada troligtvis inte alls kommer försvinna så har det ändrat min syn på mina mål.

Söndag 12 augusti
Min singel är mot en tjej som heter Emmy Berglund, en riktigt duktig tjej som varit bland toppen i Sverige i flera år. Det här var match nummer två då jag vann den första på WO (walk over). Jag har aldrig mött henne så jag har inget eget minne av hennes spelstil att gå på. Min strategi är att gå in, spela mitt spel och ha kul. Jag vill klara att spela hela matchen och resultatet är inget jag bryr mig om.

Uppvärmning: löpning och mycket stretch
Matchen startade och vi bollade in. det var första matcherna för dagen så prick 08.00 började vi spela. Mina slag kändes bra, allt från serven till forehand och backhand. Det enda som jag kände inte riktigt hängde med var som vanligt mina ben/vader/fötter. Det blev bra spel, långa dueller med varierat spel. Dock så fick jag större och större problem med bollar långt ut i hörnen och stoppbollar ju längre matchen pågick. Jag kämpade igen det hela, använde kylsprej i sidbytena för att få ner temperaturen och stilla smärtan men den kom snabbt tillbaka efter någon till minuts spel.

Efter att ha kämpat i många game förlorade jag matchen. Det var en jämn match och tyvärr var det mina krampande vader som jag förlorade på. När man inte kan prestera eller ens slå en riktig serv med tanke på att jag inte kunde trycka ifrån helt med mina fötter så är det svårt att vinna de avgörande bollarna. När jag tittar tillbaka på matchen så är jag nöjd. Jag gjorde allt jag kunde och tyvärr räckte det inte, men jag nådde mitt mål och lyckades i alla fall spela hela matchen.

Tisdag 14 augusti 
Uppvärmning: mjukgörande stretching
Idag var det dags för dubbel. Jag skull egentligen inte spela dubbel men då Beata, en tjej från min klubb, stod utan dubbelpartner då hennes skadat ryggen, så sa jag ja till att spela. Jag har riktigt ont i mina vader efter min singel så jag vet att jag inte borde spela en till match men jag hade så svårt att säga nej så jag hoppade in som reserv.
Vi mötte Sverige ettan och Sverige trean så motståndet var det tuffaste som vi kunde få. När vi låg under med 0-5 så bröt vi matchen, jag haltade och hade då svårt att ens stödja mig på foten. Som en reflektion av matchen är jag ändå nöjd, jag servade två game och de gamen var de jämnaste under de gamen vi spelade. Jag höll stången mot de vi spelade mot riktigt bra och det gav mig en liten ”ego boost” då det var som en bekräftelse av att jag är duktig på att spela tennis även fast jag är så pass illa skadad som jag är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar